Sürdürülebilir turizm için eldeki veriler iyi kullanılmalı

Yazar Aykut Altın

2019’un sonlarında güzel bir sezon geçirirken, Thomas Cook iflası bizleri 2019’un başlarına tekrar götürdü ve turizmi yeni bir krizle baş başa bıraktı. Uzun bir aradan sonra bu sene doluluk ve ülkeye giren turist sayısında birçok rekor kırılmış, bu sayılar bizlerin yüzünü güldürmüştü. Thomas Cook’un iflası bizlere ileriye dönük doluluklarda sorun yaratmasa da finansal açıdan etkilenen ve etkilenecek birçok tesis olduğunu söyleyebiliriz. Yerini alacak aktörler ise şimdiden yatak kapasitesi ve uçak koltuk sayısı artırımı yaptı bile. Bu süreçte bakanlığımızın girişimleri ve süreci soğuk kanlı bir şekilde ilerletmesi, turizm çatısının bizlere kolay kolay fırtınaya teslim olmayacağının güvenini verdi.

Komşu destinasyonlarda da büyüme söz konusu. İspanya turizmi son yıllara göre ziyaretçi sayısını yüzde 1,9 arttırdı ve bu artış gelire yüzde 3 olarak yansıdı. Diğer en büyük rakip destinasyon Yunanistan ise yüzde 3,8 büyüme ile ziyaretçi sayısının çoğunu İngiltere pazarından ağırladı. Bu iki destinasyonda en çok dikkat çeken, dolulukların gelire beklenilenden daha iyi yansıdığı oldu. Mısır ise yaşadığı iç politik meselelerden sonra son dönemlerinin en iyi turizm gelirine ulaştı. Dünya turizmi yüzde 4 oranla büyürken, bizim destinasyonumuz gelir bazında ilk 10’un dışında kaldı.

Aykut Altın sürdürülebilir turizm

Turizmin politikadan her ne kadar uzak olsa da siyasi dengeler değiştiğinde kolay etkilenebilir bir sektör ve bu bacasız sanayi 54 sektörü doğrudan etkiliyor. Ülke topraklarımızın konumu ve stratejik yapısı nedeniyle Türkiye için kazanılmış bir pazar yok, her an kaybedilir bir pazar vardır. 2019 turizm karnesinde bu sene kaybettiğimiz bütün pazarları, 2016 öncesindeki gibi bir arada toplamayı başardık. Avrupa, Rusya’nın ardından İskandinav pazarını da kazanabildik. Doğu Avrupa pazarı içerisinde gördüğümüz Polonya, geçen seneye göre yüzde 49’luk artış ile ana bir pazar haline geldi ve Antalya’ya en çok turist gönderen beşinci ülke oldu. 2019’da İngiltere’de siyasal nedenlerden dolayı Sterlin’de oluşan değer kaybı, komşularımızın yüksek fiyatları, İngiliz pazarı açısından Akdeniz ve Ege destinasyonlarımızın yüzünü güldürdü. Mısır-Rusya siyasal krizinden dolayı Mısır’a direkt uçuşların olmaması, 2020’de Rusya pazarında da bu seneye göre belli bir yükseliş olacak gibi duruyor.

Biz otelcilerin imdat çağrısı, Early Booking bütün pazarlarda 2020 için etkili. Avrupa ve İngiltere’den erken rezervasyon döneminden kaynaklı güzel bir ivme var. Bu sene oluşan doluluklar doğru orantıda gelire yansımasa da 2020 sezonunda doğru satış pazarlama stratejisiyle hedeflenen düzeylere ulaşabileceği düşüncesindeyim. Diğer destinasyonlara göre sağladığımız deniz-kum-güneşin yanı sıra hizmet kalitesi ve her şey dahil sistemin getirdiği avantajları fiyatlara daha cesurca uygulamalıyız. Sürdürülebilir turizm için elimizdeki verileri iyi kullanmamız gerek. Artan pazarlama maliyet giderleri, bizleri daha ekonomik pazarlama anlayışına sürüklüyor. Gelişen teknolojinin hayatımıza her gün daha çok etki ettiği dünyada dijitalleşmeyi tesislerimizde daha etkin kullanmalıyız. Rakamlar bize 2016 krizinde grafiklerde oluşan çukurun bu sene toparlandığını gösteriyor. Elimizdeki rakamlarla şimdi hedeflenen turizm geliri için ders çalışma zamanı…

AYKUT ALTIN

STONE GROUP Dış Pazarlar Satış Pazarlama Temsilcisi

tourmag turizm dergisi

İLGİLİ HABERLER