Kapalıçarşı esnafından pandemi projesi: İznik Calling

Yazar Oğulcan Tatar

Tarihi Kapalıçarşı’nın en keyifli sokaklarından Takkeciler Sokak’ta yer alan İznik Works’ün işletmecisi İsmail Akşahin ile pandemi süreci ve sonrasında çarşının durumu hakkında sohbet ederek, yeni başlattıkları “İznik Calling” projesi hakkında bilgi aldık. Müşterileri arasında dünyaca ünlü yıldızlar ve önemli iş insanları olan İznik Works’ü çini, porselen, seramik ve halı başta olmak üzere dekorasyon meraklısı Türk müşterileri de ziyaret ediyor ve alışveriş yapıyor.

İznik Calling

İsmail ağabey, bize pandemi sürecinde Kapalıçarşı’daki durumu aktarabilir misin?

Salgının Türkiye’ye ulaştığı haberini aldıktan sonra buradaki kültürel ve ticari faaliyetin yavaşlayacağını, hatta durma noktasına geleceğini biliyorduk. Biz de çarşı resmen kapanmadan on gün kadar önce kepenk indirme kararı aldık. Sadece Kapalıçarşı esnafına verilen giriş-çıkış izni kapsamında dükkanlarımızda yapılması gereken gerekli düzenlemeleri yapmak için çarşıya geliyorduk. Çarşının hiç alışkın olmadığımız o sessiz halini görmek, bizi derinden üzdü. 23 Mart’ta ziyaretçi girişine son veren Kapalıçarşı, 1 Haziran’da tekrar kapılarını açtı. 1 Haziran’dan bugüne kadar tüm hijyen kurallarına saygı duyuyoruz. Maskelerimiz hep takılı, hatta esnaf arasında dükkanlara girip, birbirimize maske kontrolü yapıyoruz. Tabi çarşımız şu an açık olsa da hâlâ yurt dışından herkes gelemediği için sakinlik devam ediyor. Biz de bu süreçte “İznik Calling” diye bir proje başlattık.

İznik Calling nedir?

Hizmet verdiğimiz yıllar boyunca hem ürünlerimizin ünü hem de buradaki sohbetimizden kaynaklı olarak müşterilerimizle yakın bağlar kurduk. Daha önce dünyanın dört bir tarafından gelen ve dükkanımızda çay içen dostlarımız ve onların önerdiği yakın çevresinden ayrı kalmak, bizleri epey üzdü. Biz de bu düşünceden yola çıkarak sohbetimizi, çarşımızın davetkâr kültürünü internete taşımaya, misafirlerimizle online ortamda görüşmeye başladık. Randevulaşarak Facebook, WhatsApp, Zoom veya Facetime gibi uygulamalar üzerinden misafirlerimizle yüz yüze geliyoruz. Dükkanda oturup, sohbetle birbirini tanımanın tadı başka olsa da bunu gerçekleştirme fırsatı olmayan, deniz aşırı yerlerde oturan yabancı dostlarımıza çarşımızı, ürünlerimizi ve kendimizi gösterme fırsatı buluyoruz. Pandemi sürecinde müzelerin online şekilde ziyaret edilmeye başlanması burada bize ilham oldu. Misafirlerimiz de hep söyler; çarşımız, sokağımız, dükkanımız da bir müze gibidir. Buradaki kültür, alışkanlıklar ve anılar, misafirlerin ülkesine döndükten sonra eş-dostlarıyla hatırladıkları ve andıkları güzel dakikalardır.

Kimler seni ziyaret ediyor?

Misafirlerim, müşterilerim, dostlarım arasında dünyaca ünlü yıldızlar ve önemli iş insanları var. Kimileri basının da haberi olmadan gelip alışveriş yapıyor ve sohbet edip gidiyorlar. Dolayısıyla bu isimleri paylaşamam, ancak buraya gelip fotoğraf paylaşan, kendilerini burada gösteren son bir yıldaki misafirlerim arasında Brezilya’nın meşhur TV programı sunucusu, Instagram’da 26 milyon takipçili Eliana, Facebook CMO’su Antonio Lucio, Ebay CEO’su Denin Wenig, Facebook Global Başkan Yardımcısı Carolyn Everson, Litvanya Cumhuriyeti Başkanı Dalia Grybauskaite vardı. Tabi bu isimlerin sadece son bir yılda geldiğini söyleyebilirim.

Facebook ve İznik Works çalışmaları hakkında bilgi verebilir misin?

Cevaplamaya “Facebook’tan önce küçük bir göldeydik, şimdi bir okyanustayız” sözleriyle başlamak istiyorum. Bu cümleyi daha önce de sarf ettim, etmeye de devam edeceğim. Çarşımız her ne kadar günde binlerce kişi tarafından ziyaret edilse de Facebook gibi bir sosyal mecrada dilden dile, sayfadan sayfaya yayılmak, ünümüze ün kattı. Bundan 12 yıl önce Türkiye standartlarına göre küçük bir şirketken, bugün Facebook’un da katkısıyla yabancı ülkelerde bilinirliğimiz artıyor. Hatta Facebook sayesinde kendi ülkemdeki müşterilere de ürün gönderimi yapıyorum. Facebook’a ek olarak, son birkaç yıldır Instagram sayesinde yeni pazarlara açıldık.

İznik Calling
tourmag turizm dergisi

İLGİLİ HABERLER