Global hotel markaları krizden avantajlı çıkacak

Yazar Kemal Sinmez

Günümüzde yeni teknolojiler ile üretilen dev uçaklar, havayolu taşımacılığı sektörünün rekor üzerine rekorlar kırmasını sağladı. Artan koltuk kapasitelerine endeksli olarak bilet fiyatları düştü. İnsanlar yaşam için gerekli zorunlu ihtiyaçlarından bile tasarruf ederek, kendilerine bütçe ayırıp seyahatlerini planlamaya başladılar. Stresli iş yaşamının molaları olan seyahat ihtiyacı, şimdilerde insan hayatının zorunlu tüketim listesine girmeyi başardı. Seyahatlerde çekilen fotoğraflar, test edilen yeni lezzetler gibi aktiviteler, sosyal medyanın en çok beslendiği kanallar oldu. Ekonominin iyi olduğu dönemlerde listede üst sıralarda olan seyahat planları, kriz dönemlerinde listeden ilk düşen ihtiyaç oldu.

Ancak bu defa durum farklı. Dünyada ekonomik kriz yoktu. Turizm sektörü rekorlarını yeniliyordu ki COVID-19 öncelikle insan sağlığını tehdit etti, sonra ekonomileri çökertti. “Evde Kal, Sağlıklı Kal” sloganı, Dünya’nın gündemine oturdu. İnsanlar hayatta kalmak için evlerine kapandı, gerek iş gerek tatil seyahatleri sona erdi. Gökyüzün dev metal kuşları yere indi. Gökyüzünün ve yeryüzünün yeni hakimi, görünmeyen boyutlardaki corona virüsü oldu. İnsanların seyahatlerinde kullandıkları geçici evleri olan ve dünyada sayıları yüzbinleri bulan otel işletmeleri önce boş kaldı, sonra bir bir kapandı. Zorunlu kapanma süreci, bilinçli yöneticiler ve yatırımcılar için yeniden bir yapılanma süreci olarak değerlendiriliyor. Karamsarlığa kapılan bazıları da hiçbir şey yapmadan sürecin geçmesini bekliyor. Seyahat severler veya iş seyahati yapanlar için durum ne mi olacak? Onlar için yeni bir dönem ve yeni bir turizm anlayışı başlıyor.

TURİZMDE HİJYEN ÖNCELİKLİ YENİ SÜREÇ BAŞLIYOR, GLOBAL MARKALARIN AVANTAJLARI SEYAHATSEVERLERİN TERCİH SEBEBİ OLUYOR

Seyahat severlere hizmet veren on binlerce markalı zincir hotel, yüzbinlerce yerel markalı hotel ve ev-hotel konseptli konaklama hizmeti veren tesis var. Global hotel markaları Dünya’ya yayılmış durumda. Markalı zincir hoteller, Dünya’nın neresinde olursa olsun uluslararası denetleme kuruluşlarının kabul ettiği marka standartlarında servis veriyor. Bu servis standartları, misafirler üzerinde yüksek oranda güven yaratıyor. Her misafir profiline ve her ekonomiye hitap eden farklı segmentlerde tesisi bünyesinde barındıran global hotel markaları, geniş kitlelere hitap edebiliyor. Ayrıca uyguladıkları sadakat programları ile misafiri kendilerine bağımlı kılıyorlar. Misafir, marka üyeliğinin kendisine sağladığı imkanların üstünlüğünü hissetmekten, kullanmaktan memnun kalıyor. Bu özellikleri ile zincir oteller, seyahatlerde üst harcama grubunun tercihi oluyor.

Ancak corona virüsü ile zincir otellerin tercih edilme nedenlerine çok önemli bir etken daha eklendi. Bugünlerde hijyen, tercih edilirliğin en önemli nedeni oldu. Markalı zincir otellerin denetim mekanizmaları, sorunların ilk tespiti ile birlikte hızlı aksiyon alıp, önlem paketlerini hemen planlayabiliyorlar. Çalışmalarında standartları Dünya’da kabul görmüş markaların kaliteli hijyen maddelerini kullanıyorlar. Personellerine daimi olarak verdikleri eğitimlerle misafirin sağlığı için gerekli olan tüm hassas konulara özen gösteriyorlar. Yaptıkları bu çalışmaları da her fırsatta kendi misafir profili olabilecek kitlelere iletip, PR çalışmalarını güçlü bir şekilde yapıyorlar. Bu çalışmalarla kendilerine üye olan misafir kitlelerinin bağımlılığını artırırken, yüzbinlerce yeni üye kazanıyorlar. Bunun sonucunda global hotel markaları, sağladıkları üstünlüklerle sorunlu dönemleri bile kendilerine avantaja dönüştürebiliyorlar.

Buna karşılık kendi markası ile tek başına hareket eden oteller, her ne kadar lüks olursa olsunlar böyle dönemlerde yalnızlığa sürüklenebilirler. Bu tesisler yaptıkları çalışmaları tanıtırken global markalara göre dezavantajlı olacaklardır. Çünkü tanıtım güçleri büyük zincirler kadar etkili olamayacaktır. Normal zamanlarda bazı toleransları kabul edebilen ve bireysel markaların etnik misyonunun keyfini yaşamayı tercih eden seyahat severler bile özellikle sağlık konusunun gündem olduğu bu dönemde risk almayacaklardır. Virüsün sağlıklarını tehdit ettiği bu kriz döneminde çok başarılı olsalar bile yerel markaların aldığı önlemleri öğrenmek için bir çaba harcamayacaklar ve rezervasyonlarını doğrudan güvendikleri global markalara yapacaklardır. Bu durum krizden çıkış döneminde global markaları avantajlı kılacaktır. Bu dönemde acenteler ve tur operatörleri de kolay satış yapabilmeleri için global markaları tercih edecekler ve garantili anlaşmalarını markalı otellerle yapacaklardır. Hatta global hotel markaları bu dönemde doğacak talep patlaması üzerine fiyatlarını arttırırlarken, bireysel markalar fiyat düşürmek zorunda kalabilirler. Bu durumda bireysel markalı otel yöneticilerinin sağlık ile ilgili aldıkları aksiyonların tanıtımlarını hızla yapmaları, onları diğer yerel rakiplerine göre avantajlı kılacaktır.

COVID 19 EV-OTEL SİSTEMİNİN DENETİM ALTINA ALINMASINI GEREKTİRECEKTİR. SİSTEMİN LİDERİ AIR BNB’YE NE OLUR?
global hotel markaları

Son on yıldır hızla yayılan ev-otel sistemi içindeki tesisler, kaliteli hizmet veren ve bakanlığın veya belediyelerin denetiminde olan yıldızlı büyük yatırımlara büyük zararlar vermektedir. Her ne kadar misafir profillerinin farklı olduğu iddia edilse bile lüks villalar 5 yıldızlı lüks otellere, stüdyo apartman daireleri orta segment otellere rakip olmaktadır. Hiçbir denetime tabi olmayan bu tesislerin hijyen yeterlilikleri bilinmemektedir. Virüsün insanlar üzerinde bıraktığı korku etkisi ile kendi evindeki eşyalara bile dokunamayan seyahat severlerin ev-otel konseptli tesisleri tercih etme oranları çok aşağılara inecektir. Bu segmentte olup, kira gibi finansal yükümlülükleri olan küçük işletmeler ve ev-otel konsepti çalışan tesisler büyük maddi sorunlar yaşayacaktır.

Belgeli işetmeler ile aynı pazara hitap eden ve denetimsiz bu işletmelerin corona virüsü sonrası belgeli tesislerle aynı standartlarda denetimlere tabi olması zorunlu hale gelmiştir. En kısa sürede ilgili bakanlığın bu uygulamaya geçmesi zorunludur. Ev-otel konseptinin yarattığı bir operatör olan Air BNB, 2007’de mini bir yatırımla kurulduktan sonra kurucularının bile hayal edemediği kadar büyüdü. Ev sahiplerinin iş ortağı olan firma, 13 yılda yaklaşık 40 milyar dolarlık değere ulaştı ve dev bir şirkete dönüştü. Firma bu dönemde sağlık standartlarını uygulayamayan ve yeterli hijyen sağlayamayan denetimsiz iş ortaklarının yaratacağı skandalların kurbanı olabilir. Virüsün aktif olduğu ve takip eden süreçte riskli ortamları tercih etmeyecek olan seyahat severlerin Air BNB ve benzeri çalışan online kanallar üzerinden rezervasyonları azalabilir. Bu durum çok hızlı çıkış yapmış olan sistemin çökertebilir veya durağana geçirebilir.

Herkes biliyor ki corona virüsü sonrası turizm alışkanlıkları eskisi gibi olamayacak. Misafirler tercihlerini, kendi beklentilerini hijyen koşullarını en iyi sağlayan ve tanıtan global otel zincirlerinden yana yapacaklardır. Yani kriz sonunda global hotel markalarının tesisleri krizden avantajlı çıkacaklardır.

Kemal SİNMEZ

tourmag turizm dergisi

İLGİLİ HABERLER