Bakir güzellik, muhteşem bir doğa: Ildırı

Yazar Kadir Toprakkaya

Turizm Yazarı Halil Öncü, İzmir’in önemli turizm merkezlerinden birisi olan Çeşme’ye bağlı Ildırı köyüne gitti ve izlenimlerini paylaştı.

Bu hafta yolumuzu Ege kıyılarına çevirdik. İzmir’in önemli turizm destinasyonlarının başında gelen Çeşme’ye doğru yola çıktık. Antalya’dan yaklaşık 7 saatlik bir süre içerisinde Çeşme’ye vardık. Kış aylarında oldukça sakin olan Çeşme yaz aylarında oldukça kalabalık. Artık bir marka değeri taşıyan eski Rum evlerinin restorasyonu sonrasında farklı bir atmosfere bürüne, dar sokakları ile dikkat çeken Alaçatı’da ise adeta iğne atsanız yere düşmeyecek şekilde. Gece gündüz binleri ağırlayan Alaçatı da butik oteller dikkatimizi çekerken, burada sezon kısa da olsa da turizmdeki mutluluğu okuyabiliyorum. Kısa bir sezon yaşanmasına rağmen özellikle İzmir başta olmak üzere, İstanbul, Ankara gibi diğer birçok ilden buraya akın olduğunu görüyoruz.

unnamed (1)

Bakir güzellik, muhteşem bir doğa…
Hedefimizi Çeşme ve Alaçatı’ya yaklaşık 20 dakikalık bir mesafede bulunan bakir güzelliği ile dikkat çeken eski adı ile Erythrai olan Ildırı’ya çeviriyoruz. lldırı, Çeşme Yarımadasının en bozulmamış köyü. Eski adı Erythrai.. Erythrai sözcüğünün Yunanca’da “kırmızı” anlamına gelen Erythros’tan türediği, kent toprağını kırmızı renginden dolayı Erythrai’nin “Kızıl Kent” anlamında kullanıldığı sanılıyor. Bir başka varsayıma göre ise kent adını ilk kurucu Giritli Rhadamanthes’in oğlu Erythros’tan aldığı varsayılıyor.

unnamed (2)

Balıkçılık en önemli yaşam kaynağı burada..Balıkçılık olunca muhteşem manzarada balık yemenin keyfi de tabii ki bir başka oluyor burada. Ildırı sessiz, sakin bir yer. Bölge SİT alanı olduğu için burası koruma altına alınmış. Yazın her ne kadar bir kalabalık görülse de halen bölgede insanlar bu sessizliğe ulaşmak ve doğal güzellikleri yerinde görmek için geliyorlar buraya.. Suyunun minareli ve hafif tuzlu olması sebebiyle de topraklarında yetiştirilen ve ilaç diye tabir edilen Enginar’ın da merkezi burası.unnamed (3)

Enginarı ve balığı meşhur dedik. Bölgede balıkçıların teknelerini bırakmaları koy adeta bir tablo gibi. Bu arada bölgede birkaç balıkçı lokantası ve bir plaj bulunuyor. Ayrıca tarih meraklısı iseniz antik harabeler ise sizi bekliyor. Çok fazla betonla tanışmayan Ildırı köyünde yer alan taş evler de görülmeye değer. Mutlaka görülmeli. Yine o muhteşem koyun içerisinde çok sayıda irili ufaklı adada bulunuyor. Eğer isterseniz tekneler ile bu adalara ulaşmanız mümkün.unnamed (4)

Ildırı’da 12 ay turizmi geliştirmek istiyoruz
Ildırı’da konaklayacağımız, eski adı ile Erythrai olan ve yeni adı ile Kaya Prestige Otel‘e geliyoruz. Otelin Genel Müdürlüğünü yapan değerli dostum Ömer Özkul ile bir araya geliyoruz. Otelde ve bölgede çekim yapan dizi, oyuncular ile karşılaşıyoruz. Kanl D’de her Çarşamba yayınlanan ‘Kalbim Ege’de Kaldı” dizisi burada çekiliyor. Ömer Özkul, yıllarca Antalya otellerinde çalışmış, ardından yurt dışında Azerbaycan otellerinde görev yapmış deneyimli bir turizmci. Memleket hasretine dayanamayıp tekrar Türkiye’ye gelen Ömer Özkul ile bölge turizmini ve otellerinde çekilen dizi hakkında görüşlerini soruyorum ve şu cevabı alıyorum:

unnamed (5)

“Otelimizde Kanal D’de Çarşamba akşamları yayınlanan ‘ Kalbim Ege’de Kaldı’ dizisinin çekimleri devam ediyor. Kışa yönelik toplantı gruplarımızın otelimizde yapılabilmesi için görüşmelerimiz ve çalışmalarımız devam ederken, yaz aylarını da bu dizi ile geçiriyoruz. Şu anda ekipler çekimlerini Ildırı’nın çeşitli noktalarının yanı sıra otelimizde de sürdürüyorlar. 7 haftalık bir süredir çekimler otelimizde ve Ildırı’da sürüyor. Şu anda tutulan da bir dizi oldu. Reytinglerde ilk iki sırada yer alıyor. Bizde bu diziyi zevkle izliyoruz. Bu dizinin özellikle bölgemiz Ildırı’ya büyük katkısı var. Bildiğiniz üzere hem ülkemizde hem de yurt dışında bu dizler yayınlanıyor. Yabancı ülkelerde de Ildırı’nın tanıtımının yapılacak olması oldukça önemli. Ildırı’nın turizm sezonu oldukça kısa. Yaz aylarında 2 ay gibi dolu ama kısa bir süreci var. Bu dizi ile de tanıtım adına önemli bir görev üstlendiğimizi düşünüyorum. Burada göreve geldiğim günden bu yana amacımızı Ildırı’da 12 ay turizmi geliştirmek oldu. Bu dizi ile de bir adım attık.”

unnamed (6)

Ildırı, rüzgar aldığı için Ege’nin hem çok sıcak hem de en serin yeri
Sohbetimizi tamamlarken yanımıza çekimlerini tamamlayan ve bir dönem “Bir Demet Tiyatro”nun Tirbüşon’u olarak tanınan Serhat Özcan geliyor. Kendisine dizi ve Ildırı hakkında birkaç soru yöneltip, bölgeyi yorumlamasını istiyorum ve şu cevabı alıyorum:

unnamed (7)

“Ildırı çok güzel bir yer. Burasının bakir bir yer olması açıkçası beni çok mutlu ediyor. Binalar ne kadar çok artıyorsa, orasının tadı kaçıyor. Burası SİT alanı ve koruma altında olduğu için şanslı olarak görüyorum. Burada çalışmaktan çok memnunuz. Ildırı, rüzgar aldığı için Ege’nin hem çok sıcak hem de en serin yeri. Ayrıca burasının insanları çok sıcak. Burada hem tatil hem de iş yapıyoruz. Bu açıdan burada olmaktan çok mutluyuz. Otelin konumu, görselliği ve çalışanların yakın ilgisinden çok memnunuz. Dizi gayet iyi gidiyor. Reytinglerimizde çok iyi. İnşallah, ‘ Kalbim Ege’de Kaldı’ uzun soluklu bir dizi olacak.”

unnamed (8)

Enginar sebzesi ile adından söz ettiren köy…
Çeşme’nin balıkçı kasabası Ildır, balık ve balıkçılık dışında Enginar sebzesi ile de adından söz ettiriyor. Yakında bir Enginar Festvalinin yapılmasının planlandığı Ildırı’da Enginar’ın yeri çok farklı. Enginar, öğrendiğimize göre bölgenin suyunun özelliği nedeniyle Ildır’ın en önemli sebzesi. Bölgede doğup büyüyen Ersin Güvercin’den bu konuda bilgiler alıyorum. Enginar reçeli almadan Ildırı’dan ayrılmayın derim.

unnamed (9)

Buradan Ildır’ın terası olan ve mükemmel manzarası ile dikkat çeken Ildır Manzara Cafe’nin sahibi Ertan Güvercin’e uğruyor ve işleri ve Ildır turizmi hakkında bilgiler alıyoruz. Sezonun kısa olmasının kendileri için en önemli sorun olduğuna dikkat çeken Ertan Güvercin herkesi bu muhteşem güzelliği ile dikkat çeken Ildırı’ya ve Manzara Cafe’ye beklediklerini bizlere iletiyor. Bu arada güneşin batışını Manzara Cafe’de izlerken ballı lokma tatlısını da sakın yemeden gitmeyin.

unnamed (10)

Sezonu uzatmak istiyoruz…
Çeşme Ildırı Köyünde bulunan dört yıldızlı Kaya Prestige Sunshine Hotel’in CEO’su Ömer Efşin ile otelde karşılaşıyoruz. Ona da Ildırı hakkında neler söylemek istersiniz diye soruyorum. Bölgenin bir balıkçı köyü olduğuna dikkat çeken Efşin, başta balıkçılık olmak üzere, bölgeye has yetiştirilen sakız enginarı ve yine gün batımları ile gelenlere büyük bir keyif yaşattıklarını söylüyor bize. Bölgede sezonu uzatmak adına çalışmalar yaptıklarını da ifade eden Efşin, bölgenin doğallığı,sesiz ve sakinliğinden dolayı özellikle kış aylarında 3.yaş turizmini geliştirmek istediklerini de ifade ediyor bizlere..

unnamed (11)

“Sezonumuz burada çok uzun değildir. Genelde Haziran’ın 15’i okulların kapanması ile açılan sezonumuz 30 Ağustos’ta bitmektedir. Biz bunu otelci olarak kendi çabalarımız ile uzatmaya çalışıyoruz. Bunlardan bir tanesi yabancı turistleri Ildırı’ya çekmek. Bunun için çalışmalarımız var. Bunun dışında kış aylarında çeşitli etkinlikler yapıp, yerli misafirlerimizi, buraya çekmeye çalışacağız. Mümkün olursa 3.yaş turizmi konusunda bir takım çalışmalarımız var. Bunun yanında Enginar festivalleri düzenlemek de istiyoruz. Bunları hayata geçirmeyi planlıyoruz. Tabii ki burada bazı dezavantajlarımız var. Ne kadar Çeşme’ye bir otobanımız var ise de, yaz kış burada insanların yaşayabilmesi turizm olgusunun gelişmesi adına hafif raylı sistemin hayata geçirilmesinin şart olduğuna inanıyorum. Bu hayata geçirilebilirse başta buradaki birçok yazlıkçı olmak üzere en azından yılın daha çok büyük bir bölümünü burada geçirecek ve bölgemiz canlı kalacaktır.”

unnamed (12)

Ferruh’un yerinde güneşin batışını izlemek ve balığa doymak…
Kaya Prestige Sunshine Hotel’in hemen sahilinde yer alan bir balıkçı lokantası var. “Ferruh’un Yeri” adını taşıyan bu lezzet noktası kendisi de Ildırı’lı olan Ferruh Çevik’e ait. Balık ve deniz ürünleri ile mezelerinin bir arada bulunduğu bu yerden de harika bir güneş batışı izleyebilirsiniz. Ferruh Çevik’in şu ifadesi bize burasını özetliyor. “Biz balık lokatası değil, keyifçiyiz.”

unnamed (13)

Bu arada mekanda dikkat çeken diğer bir ayrıntıda küçük bir teknenin mekan içinde yer alıyor olması. Bu tekne geçtiğimiz günlerde kaybettiğimiz Müzeyyen Senar tarafından buraya hediye edilmiş. Ayrıca Bodruma gitmeden önce de Türk Sanat Müziğinin önemli sesi Zeki Müren’in de Ildırı’da kaldığı ve kaldığı süre içerisinde sık sık denize girip, küçük adalara yüzerek geçtiği de biliniyor.

unnamed (14)

Kızımın doğum gününü, güneşin batışı ile birlikte kutluyoruz
Canım kızımın 11.yaş gününü Çeşme Ildırı’da kutlamak nasip oluyor. Öncü ailesi olarak bizlere sürpriz bir pasta hazırlayıp bu günümüzde unutmayan Kaya Prestige Sunshine Genel Müdürü Hacı Ömer Özkul ve değerli ekibinden, Mutfak Şefi Malik Türksever, Teknik Müdür Ali Akkaya, F&B Müdürü Hüseyin Renklitepe’ye yakın ilgileri için teşekkür ediyorum. İki gün süren Ildırı ziyaretimizi noktalayıp bir başka gezi için yola çıkıyoruz.