Kadir Toprakkaya

Aydın Aytuğ: Krizi en çok hisseden bölgelerin başında Kemer geliyor

Aydın Aytuğ: Krizi en çok hisseden bölgelerin başında Kemer geliyor
Yazı boyunu düşür Yazı boyunu yükselt Font boyutu Yazdır

Halil ÖNCÜ-KEMER

Kemer Tekirova’da yer alan Martı Myra Tatil Köyü’nün Genel Müdürü deneyimli turizmci Aydın Aytuğ ile sezonu değerlendirdi. Son dönem turizmde yaşanan krizi en çok hisseden destinasyonların başında Kemer’in geldiğini söylerken, sektörün kalifiye eleman sıkıntısı çektiğini, eleman bulamadıkları için de Kırgızistan ve Hindistan’dan personel çalıştırdıklarına dikkat çekti.

2015 sezonu iyi geçmiyor…

Aytuğ, 2015 sezonunun çok iyi olmayacağının 2014 yılından belli olduğunu ifade ederken “Ukrayna, Rusya hadisesi ile beraber 2014 sezonundan itibaren düşüşler başlamıştı. 2015 sezonun çok iyi geçtiğini söyleyemeyeceğim. Bunda tabii ki bir sürü, etken var. Bilhassa Antalya’nın batı tarafı olan Kemer bölgesi için konuşacak olursam, bu yöre % 70 oranında Rus,BDT ve Ukrayna gibi misafirlerin yoğun tercih ettikleri bir bölge. Bu krizi de dolayısı ile en çok hisseden bölgelerin başında Kemer geliyor. Martı Myra olarak değerlendirmelerde bulunacak olursam, doluluklarımız geçen senin üzerinde diyebilirim. Fakat aynı hâsılatı yapabildiğimizi söyleyemem. Bu arada bizde fiyatlarımızda krizinde etkisi ile birlikte belli oynamalarda bulunduk. Bunun 2016 senesine de yansımayacağından endişelerim var. Bizde buna göre planlarımızı yapıyoruz. Bu planların sadece otelciler, tur operatörleri bazında değil, devletin de bu sıkıntılara el atması gerektiğini düşünüyorum. Devletinde bu konuda bazı yatırımlar yapması gerekiyor. Türkiye’ye turizminin girdisinin 35 milyar dolar olduğu ve bunun da cari açığı kapattığı biliniyor. Devletin bu sıkıntılı dönemde turizme önem vermesi gerekiyor” dedi.unnamed

Kar marjları düştü…

Aytuğ kar marjlarının düştüğüne de dikkat çekerek “ 2015’de altını çizerek söylüyorum, hiçbir turistik tesis istediği fiyatları, istediği doluluğu yakalayamadığı için kar marjlarında düşüşler oldu. Bunu önleyebilmek için tesisler maliyetlerini düşürebilmek adına bazı fedakarlıklara girecekler. Turizmin iyi zamanlarında, yatak seviyesinin makul seviyelerde olduğu zamanlarda bizler hepimiz, misafire daha fazla hizmet vermek amacıyla onu da ekledik, bunu da ekledik. Eklediğimiz her şey maliyetlere yansıdı. Tahmin ediyorum 2016’yı da olumsuz bir sezon gözü ile bakarak tesisler buralardan geri dönüşler yapacaklar. Eğer gelirden % 20 kaybederseniz, kardan bu rakam % 40’ı bulacaktır”

Son dönem Avrupalının talebinin arttığını söyleyebilirim

Kemer bölgesini de değerlendiren Martı Myra Tatil Köyü Genel Müdürü Aydın Aytuğ, “ Zamanında Kemer bölgesinde çok sayıda Alman ve hatta İskandinav turist vardı. Rus pazarı açıldıktan sonra Avrupa pazarı Kemer’den kısmen çekilmeye başladı. Son dönem yaptığımız çalışmalar ile bu yıl Avrupa pazarındaki Pazar oranımızı % 25’e çıkardık. Geçtiğimiz senelerde bu rakam % 18’lerdeydi. Daha önceki yıllarda ise daha da aşağıdaydı. Son dönem Avrupalının talebinin arttığını söyleyebilirim. Eskiden Avrupalı , Rus’un olduğu yere gelmezdi, gelmek istemiyor gibi konular vardı. Bu durum son dönem oldukça değişmeye başladı. Bu anlamda da Alman ve Rus’un belli bir oranda birbirini aşmadığı sürece bir arada tatil yapabileceğine inanıyorum”

Eleman bulamıyoruz!

Otelimizde şu anda hatırı sayılır sayıda Kırgız ve Hintli personel var.
Sektörün en büyük sıkıntısının başında eleman sıkıntısı olduğunu da söyleyen Aydın Aytuğ, “ Kalifiye eleman sıkıntısı bu bölgenin kaynayan bir yarası. Her zaman söylüyorum. Bugün gazeteye ilan verseniz ‘Genel Müdür aranıyor’ diye buradan 100 mt.lik kuyruk olur. Ama bulaşıkçı, meydancı, maid, oda temizlikçi arıyoruz diye ilan versek bulmanıza imkan yok. Böyle bir sorun var. Bu arada Türkiye’de ki otelcilik okullarının Eylül sonlarında açılmasını yanlış buluyorum. Defalarca bunu söyledik. Bu okulların tatillerinin en azından ekim sonuna kadar uzatılması gerekir ki, personel açığımızın bir kısmını kapatalım. Ben ve diğer otelci arkadaşlarımız yabancı personel çalıştırmak zorunda kalıyoruz. Otelimizde şu anda hatırı sayılır sayıda Kırgız ve Hintli personel var. Oradaki turizm öğrencilerini staj amaçlı olarak otelimizde çalıştırarak hem eleman açığını kapatıyor hem de onların sektörü yakından görmelerini ve tanımalarını sağlıyoruz. Burada özellikle Eylül sonu ve Ekim aylarında personel sıkıntısı had safhaya çıkıyor” diye konuştu.

Bu sene kışın açık olacağız!

Antalya Bölgesinin ve özellikle Kemer’in kış turizmine uygun bir bölge olmadığını da ifade eden Aydın Aytuğ “ Kış turizminin gelişmesi Antalya’nın kanayan bir yarası. Bir dönem bir söz söylemiştim, gazeteler bu sözümü manşet yapmıştı. Demiştim ki “ Kışın Antalya’yı dolduracak kişinin heykeli dikilir!” Hala bu sözümün arkasındayım. Yöremizde 700-800 bin arasında bir yatak kapasitesi var ama bunların kışın doldurmaya imkân ve ihtimal yok. Çünkü burası deniz, kum, güneş üzerine kurulmuş bir bölge. İlk zamanlarda yapılan yatırımlar, Club Med, Valtur gibi otellerin fiziki yapıları da bunu gösteriyor. Çünkü o dönemlerde burada turiste vereceğimiz deniz,kum ve güneşten başka bir şeyimiz yok. Alternatif turizm çalışmaları var. Golf, futbol gibi çalışmalar oldu ama bu mevcut yatak kapasitesini doldurmaya yeterli değil. Bunun için de sektörde eylül sonu ekim ayları gibi sosyal facialar yaşanıyor ve yüz binlerce kişi işsiz kalıyor. Bizde bir tatil köyü olarak geçtiğimiz iki yılda yaptığımız çalışmalar ile otelimizi kışa adapte ettik. Bu sene kışın açık olacağız. Bir yabancı tur operatörümüz ile kışa özel garantili olarak anlaşmamızı yaptık. Burada devletin bize yardımcı olmasını da bekliyoruz. Bu destek SSK primlerinde indirim mi olur, su elektrik ödemelerinde belli bir indirim mi olur bunların da düşünülmesini istiyoruz” diye konuştu.

Bir Cevap Yazın

sonomed

dream hill

vakıf taşdelen su