Turizmin nabzı

Yazar Aykut Altın

Normalleşme sonrasında sezonun toparlanması, biz turizmciler için güzel moral oldu. Pandemiye karşı Antalya’mıza talebin oluşması, ne kadar iyi bir destinasyona ve ürüne sahip olduğumuzu gösterdi. Krizlere karşı her zaman olduğumuz gibi hızlı bir şekilde önlemler aldık, tüketicinin karşısında güven oluşturduk. Peki, Avrupa’daki meslektaşlarımız pandemi ve normalleşme döneminde neler yaptı? Turizmin nabzı Avrupa’da nasıldı? Meslektaşlarımızla iletişime geçip, neler düşündüklerini sordum.

Romanya / Maxime Alpe / Parelala 45 Ürün Müdürü

turizmin nabzı

Pandemi zamanında diğer ülkeler gibi biz de kapılarımızı kapattık. İnsanlar sadece tatil için değil, iş ve acil ihtiyaçları için de seyahat ediyorlar. Bu seyahatler, artık ülkelerin pandemiye karşı aldığı önlemler doğrultusunda gerçekleşecektir. Romanya hükümeti, pandemiden etkilenen şirketlere ve çalışanlara yüzde 75 oranında destek verdi. Ancak bazı şirketler, pandemi öncesinde birçok çalışanını çıkardı.

Pandemi dönemi ve sonrası için misafirperverlik teriminin değişeceğine inanıyorum. Romanya’da ve dünyada prosedürlerde yüzde 50 oranında önlemler alındı. Bu önlemlerin ana sebebi, şirketlerin güvenilirlik prestiji. Birçok acentenin ise pandemi dönemi sonrası kapanacağını düşünüyorum. Ayakta kalmayı başaran acenteler, yeni ürün stratejileri geliştirecektir. Ancak oluşan bu durum, alım gücünün düşmesi nedeniyle fiyatlarda artış göstermeyecektir. Bu kısa sezon içerisinde ve yaşanan kötü durumlar sonrasında Türkiye’ye seyahat eden turistlerden gelen geri bildirimlere göre, pandemi için tüm prosedürlerle Türkiye’nin güvenli olduğu düşünülüyor.

İspanya / Agustin Morilla /  Sevilya Genç Girişimciler Başkanı

Pandemi sonrasında turizmde çok büyük değişimler olmadan aynı olmaya devam edecektir. İspanya’da turizm rakamlarındaki ciddi düşüşe rağmen, İspanyol turistler seyahat etmeye devam ediyor. Ancak diğer ülkelerin dayattığı kısıtlamalar, çok olumsuz bir etki yarattı. Pandemi bize ulusal turizme nasıl değer verileceğini gösterdi. İspanya, dünyanın en çok ziyaret edilen ülkelerinin ilk 5’inde yer alıyor. Hükümet yurt dışına seyahat etmek yerine, Endülüs bölgesinde olduğu gibi hem turistler hem de şirketler için turist kuponları ve ekonomik teşvikler temelinde ulusal turizmi teşvik etmelidir. Normalleşme döneminde kapanan tesisler hizmet vermeye devam etti. Ancak bu yaz doluluk yüzde 40 seviyelerine ulaşamadı. Kötü giden sezonda otel zincirleri birtakım pazarlama kampanyaları başlattı. Misafirlerine ücretsiz sağlık sigortası, daha esnek iptal politikaları veya tarihleri ücretsiz olarak değiştirme seçeneği, pozitif vakalar için otelde ücretsiz kalmaya devam etmeyi sundular.

Almanya / Davut Bölükbaş / Hotel Report Travel Danışmanlık Hizmetleri Co-Founder

Almanya, pandemi konusunda diğer ülkeler gibi hızlı ve doğru kararlar alarak, Covid-19 virüsünün dağılma ve hızını seri bir şekilde yeni yaşam kuralları ile entegre edip, yeni yaşam konseptleri üretti. Bir süredir normalleşmeye gittiğimizi düşündüğümüz süreçte, son günlerde artan vaka sayıları ve kontrolsüz yayılım sebebi ile tekrardan yeni yaptırımlar ile karşı karşıyayız. Genele baktığımızda ise Türkiye’de alınan önlemler, birebir Almanya’da da aktif halde uygulandı. Güvenli seyahat sertifikası, Türkiye tatilci kitlesi ve seyahat acentelerinin yeniden umut noktası oldu.

Bu konuda Türkiye çok hızlı ve doğru kararlar ile ilerleyerek, dünyada bir ilki gerçekleştirdi diyebiliriz. Türk turizminin önderlik yapıp, başka bir turizm destinasyonunun aynı hızla üretemeyeceği bir konsept ile çıkıldı bu süreçte dünya tatil pazarına. Bu da gösteriyor ki Türkiye turizmi, geçmişteki krizleri de referans alarak çok hızlı ve doğru kararlar alıp, günümüz durumuna bağlı yeniliklerle pratik bir şekilde sunabiliyor piyasaya. Krizi doğru ve akılcı bir şekilde yönetebilmeyi başardı Türkiye. Misafir profili olarak, Almanya’dan bu yıl Türkiye’yi tercih eden misafirlerin zaten daimî kitle, yani tekrar misafir olduğunu bildirmek istiyorum. Sorunlu olan bu dönemde ilk kez Türkiye tatil deneyimi edinmek isteyen çok az misafir gönderebildik. Yani genel tatilci kitlesi, Türkiye aşığı olan ve daha önce Türkiye’de tatil deneyimi olan misafirlerdi. Benim takip edebildiğim Almanya pazarında tüketici, tatil dönüşlerinde karantina, test zorunluluğu vs. gibi sorunlar yaşamayacağı destinasyonların arayışına girmişti. Yunanistan ve İspanya gibi tatil destinasyonlarının Alman tüketiciye sıfır koşullu tatil sunduğu halde, istediği rağbeti göremedi. Haliyle İspanya pazarı zaman içerisinde kapandı. Yunanistan’a girişlerde de seçenekli corona testi mecburiyeti, Alman tüketicinin bu ülkeleri yoğun bir şekilde seçmelerini engelledi. Bu süreçte istenilen turist ziyaretçi verilerine ulaşan herhangi bir Avrupa ülkesi göremedik.

tourmag turizm dergisi

İLGİLİ HABERLER