Türkiye’nin Gastronomi Turizmi Raporu açıklandı

Yazar Kadir Toprakkaya

Gastronomi Turizmi Derneği ve Xsights Araştırma’nın altı aylık çalışmasıyla ortaya çıkarılan Gastronomi Turistlerine Yönelik Araştırma’nın sonuçları, düzenlenen basın toplantısı ile kamuoyuna duyuruldu. Açıklanan sonuçlara göre gastronomi turistleri, normal turistlere göre yüzde 50 daha fazla para harcıyor. Gastronomi turistleri, listenin gerisinde yer alan Türkiye’de ortalama 7 gün kalırken, normal turistler 9 gün tatil yapıyor. Gastronomi turistleri ortalama 945 doların 259 dolarını yeme içmeye harcarken, normal turistler ise 837 doların 171 dolarını harcıyor. Ayrıca, turistler en çok harcamayı en büyük turizm endüstrisine sahip ülke konumunda olan ABD’de yapıyor.

Tarihi, kültürel, doğal ve coğrafi zenginliklerinin yanı sıra dünyanın en zengin mutfaklarından birine sahip olan Türkiye’de gastronomi alanına daha fazla yatırım yapılması gerektiğini vurgulayan Gastronomi Turizmi Derneği Başkanı Gürkan Boztepe, konu ile ilgili yaptığı açıklamada şunları ifade etti:

Gastronomi Turizmi Raporu

ARTIK TURİSTLER YEME İÇME AMACIYLA GELİYOR

“Türk mutfağını daha fazla tanıtabilmek ve daha çok turist çekebilmeyi amaçlıyoruz. Araştırmamızın temel nedeni, Türkiye’de son zamanlarda daha çok ön plana çıkan gastronomi turizminin ülke ekonomisine katkısını ortaya koymak. Hedefimiz, araştırma sonucunda ortaya çıkan verilerin gastronomi turizminin gelişimine ve bu sektörün hızla büyümesine katkı sağlaması. Ankara’da yapılan son Turizm Şurası’nda gastronomi turizmini bir turizm çeşidi olarak kabul ettirmeyi başardık. Eskiden deniz, kum, güneş için gelen turistler, artık yeme içme amacıyla geliyor. Bu turizm çeşidinin mevcut durumunu görmek ve iyileştirebilmek için yeni politikalar üretmek istiyoruz.”

TURİZM ENDÜSTRİSİNDE LİDER ABD

Turist başına harcanan paranın artırılması için gastronomi turizminin iyi bir alternatif olduğunu belirten Xsights Araştırma Kurucusu Çiğdem Penn ise şu bilgileri paylaştı: “Turistlerin en fazla harcama yaptığı ilk beş ülke Amerika Birleşik Devletleri, Çin, İspanya, Fransa ve Birleşik Krallık. Araştırmamızın sonucunda ABD’nin en büyük turizm endüstrisine sahip ülke konumunda olduğunu görüyoruz. ABD, 488 milyar dolar ile birinci sırada yer alırken; onu sırasıyla Çin, Almanya, Japonya ve İngiltere takip ediyor. ABD’nin gastronomi turizmi istihdamında toplamda 77 milyon 510 bin 292 rakamı ile öne çıktığını görüyoruz. Türkiye’de ise geçen yıla göre yüzde 14 artış oldu, ancak hala yapabileceğimizin çok gerisindeyiz.

TÜRK MUTFAĞI, BİRÇOK ÜLKENİN MUTFAĞINDAN DAHA ZENGİN

Türkiye turizm konusunda gastronomi kültürü ile farklılaşabilecek konumda. Dünya Ekonomik Forumu’nun Seyahat ve Turizm Endeksi araştırmasında, dünya sıralamasında 44. sırada yer alıyoruz. Puanlarımızın çoğunu çevre, emniyet, güvenlik gibi konulardan kaybettik. Rekabet endeksinde bizim önümüzde ilk beşte İspanya, Fransa, Almanya, Japonya ve İngiltere yer alırken; bizden sonra Bulgaristan, Polonya, Katar, Şili, Macaristan geliyor. Burada bir şekilde farklılaşmak gerekiyor. Bu nedenle gastronominin önemli olduğunu düşünüyoruz. Pek çok ülkeye nazaran Türk mutfağımız daha zengin. Bunu kullanabilmek çok önemli.

GASTRONOMİ TURİZMİNDE ÇEŞİTLİLİK VE İMKANLAR GENİŞLETİLMELİ

Gastronomi turisti, yeme içme konusunda daha fazla para harcıyor. Gastronomi turistleri Türkiye’de ortalama 7 gün kalırken, normal turistler 9 gün tatil yapıyor. Gastronomi turistleri ortalama 945 doların 259 dolarını yeme içmeye harcarken, normal turistler ise 837 doların 171 dolarını harcıyor. Dolayısıyla hedefi daha da yükseltmeliyiz. Gelen turistlerin harcamasını nasıl yükseltiriz diye araştırmalar yapıyoruz. Gastronomi turistlerine daha fazla imkan sunmalı ve çeşitliliğimizi artırmalıyız.

GASTRONOMİ TURİSTİNİN HARCAMALARINI ARTIRMALIYIZ

Araştırmamız kapsamında Türkiye’deki beş ilde yüz yüze görüşme yaparak, örneklem yapımızı Türkiye’ye gelen turist profilinden oluşturduk. Araştırma illerimizi ise Antalya, İstanbul, Muğla, Gaziantep ve İzmir olarak belirledik. Sonuçlarda turistlerin tarihsel ve kültürel zenginliklerimiz, mutfak kültürü, doğal coğrafi zenginlikler, denizler ve sahil olanakları, uygun fiyatlı tatil olanakları, eğlence olanakları için geldiklerini gördük. İl bazında bakıldığında gelen turistlerin yüzde 37’si Gaziantep’in bir gastronomi şehri olduğunun farkında. Bu nedenle gastronomi turizmi alanında çok çalışıp, gastronomi turistinin harcamalarını artırmalıyız.”

 

tourmag turizm dergisi

İLGİLİ HABERLER