Türkiye turizmde gelir odaklı büyüme modeline geçiyor

Yazar Kadir Toprakkaya

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Ersoy, 27 Eylül Dünya Turizm Günü’nde İstanbul Dolmabahçe Sarayı’nda yerli ve yabancı basın mensuplarıyla düzenlediği toplantıda Türkiye’nin 2023 Turizm Stratejisi’ni açıkladı. Turizmi Türkiye’nin stratejik sektörlerinden biri haline getirmeyi hedefleyen 2023 Turizm Stratejisi’ne göre Türkiye, turizmde ilk defa sürdürülebilir ve gelir odaklı büyüme modeline geçecek.

Stratejide 2023 yılı için hedeflenen turist sayısı 75 milyon, turizm gelirleri ise 65 milyar dolar. 2023 Turizm Stratejisi’ndeki hedeflere uygun olarak çekilen ve Türkiye’yi günümüz ziyaretçilerinin aradıkları zengin ve derin deneyim çeşitliliğinin adresi olarak tanımlayan “2020” reklam filmi ilk kez gösterildi. 2023 Turizm Stratejisi 11. Kalkınma Planı içindeki hedefler kapsamında ve 3. Turizm Şurası çıktılarından yararlanarak, Türkiye’nin turizm sektöründe gerçekleşmesi beklenen büyük değişim ve ilerlemeye uzanan yolu özetliyor.

GECELİK ORTALAMA HARCAMA HEDEFİ 86 DOLAR

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Ersoy, düzenlediği basın toplantısında Türkiye’nin 2023 Turizm Stratejisini şöyle anlattı: “Türkiye, günümüz turistlerinin değişen beklentilerini karşılayabilecek olağanüstü çeşitlilikte seyahat fırsatları sunan bir dünya markası. 2023 Turizm Stratejisi’nde ortaya konan yeni stratejileri uygulamaya geçirerek, ülkemizi ağırladığı turist sayısı ve elde ettiği gelir miktarıyla küresel turizm pazarında bir üst lige çıkaracağız. 2023 yılında ülkemizi 75 milyondan fazla turistin ziyaret etmesini ve 65 milyar dolarlık turizm geliri elde etmeyi hedefliyoruz. Bunu turist başına ortalama harcamayı artırıp, ortalama geceleme sayısını 9,9’dan 10’a çıkararak, gecelik ortalama 86 dolarlık harcama seviyesine ulaşarak yapmayı planlıyoruz.

2020’DE TANITIM BÜTÇESİ 180 MİLYON DOLARA ULAŞACAK

Dünya genelinde turizmde rakibimiz olan ülkelerde uzun yıllardır faaliyetlerini sürdüren turizm tanıtım ve gelişimi için tek elden çalışan ajans modeli, ülkemiz için hayata geçirilmiştir. Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı ile sektörün turizm tanıtımına aktif katılımı mümkün kılınmış, bütçe imkânlarının genişletilmesi ile de sürdürülebilir ve etkin tanıtımın önü açılmıştır. 2018 yılında 18 milyon dolar olan Bakanlık tanıtım bütçesini, 2019 yılında ortaya koyduğumuz politika değişikliğiyle 72 milyon dolara çıkardık. 2020 yılında ise Bakanlığımız ve yeni kurulan Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı ile birlikte tanıtım bütçesini 180 milyon dolara taşımayı hedeflemekteyiz. Turizmde rakibimiz olan ülkelerin uzun yıllardır yaptıkları yatırımlarla ortaya koydukları çalışmalar için kullandıkları büyük tanıtım bütçelerine olanla var olan açığımızı her yıl yapacağımız artışlarla kapatmayı hedefliyoruz. Bu hedef doğrultusunda 2023 yılında 220 milyon dolarlık tanıtım bütçesine ulaşmak için çalışacağız. Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı ile tanıtım yaptıkça turizm gelirlerimizi artıracak, gelirlerimiz arttıkça da tanıtım bütçemizi büyüteceğiz.

PAKET TUR ORANLARI YÜZDE 15 İLE 60 BANDINA ÇEKİLECEK

Bu hedefler doğrultusunda tanıtım faaliyetlerimizi TV, açık hava, dergi, editoryal yazı, dijital ve sosyal mecralarda çeşitlendirerek, odaklı ve yoğunlaştırılmış şekilde gerçekleştiriyoruz. Hedef pazarlarda ziyaretçilerin beklentilerine ulaşmak için pazar araştırmaları yaptırıyor ve söz konusu araştırmalar doğrultusunda tanıtım stratejimizi çeşitlendirerek tüm mecralarda yer alıyoruz. Deneyime dayalı Türkiye portalının dijital uygulamaların hayata geçirilmesine öncelik veriyoruz. Yabancı ziyaretçilerin yanında iç turizmin gelişmesine yönelik olarak, yerli ziyaretçilere yönelik tanıtım çalışmaları gerçekleştireceğiz. Başta az keşfedilmiş ya da gelişmekte olan turizm bölgeleri olmak üzere yeni ürün ve destinasyon çalışmalarına ağırlık vereceğiz. Bu kapsamda arz güvenliğini sağlayarak, paket tur oranlarını yüzde 15 ile 60 bandına çekmeyi hedefliyoruz.

YENİ ÜRÜNLER GELİŞTİRİLECEK

Yüksek harcama potansiyeli olan ziyaretçi oranında da artış olmasını hedefliyoruz. Bunun için de yeni ürünler geliştireceğiz. Gastronomi tanıtımını ayrı bir başlık altında ele alacağız. UNESCO’dan tescilli marka şehirlerimize yenilerini ekleyeceğiz. Türkiye lezzet haritası çıkaracak ve gastronomi güzergâhları oluşturacağız. Kültür turları ile sağlık turizmini büyütmek, turistlerin alışveriş harcamalarını yükseltmek için adımlar atacağız. Eğitim turizminden spora, inanç turizminden üçüncü yaş hedef kitlesine, kongre turizminden festival ve etkinlikler ile kruvaziyer-yat turizmine kadar pek çok alana odaklanacağız. Türkiye genelinde yeni müzeler açmaya devam edeceğiz. UNESCO Dünya Mirası Listesi’ndeki unsur sayılarımızı artıracağız. Yeni kültür rotaları ile arazi ve yol bisiklet turizmine yönelik rotalar oluşturacağız. Aynı zamanda bisiklet dostu otel sayımızı artıracağız. Dijitalleşmeyi tüm çalışmalarımızın temelinde tutarak, yeni nesil turiste aradığı tüm deneyimi seyahat başlamadan vereceğiz. İnanç turizmi için Türkiye Djital İnanç Haritası ve İnanç Portalı’nı hayata geçireceğiz.

Türkiye

YENİ ODAK PAZARLAR

Bundan sonraki süreçte tanıtımda halen ülkemize büyük rakamlarla turist gönderen ana pazarlarımızın yanı sıra dünyadaki turizm büyümesinde kaynak pazarlar olarak öne çıkan Uzak Doğu ve Pasifik bölgelerinde yer alan Çin, Hindistan, Güney Kore, Japonya gibi yükselen pazarlara odaklanacağız. Orta ve Doğu Avrupa’nın gelişen ekonomileri de yeni pazarlarımız içerisine alınacak.

Türkiye

ASYA-PASİFİK’TE HER YIL YÜZDE 30 ARTIŞ HEDEFİ

Uzak Doğu ve Pasifik ülkelerinden gelen turist sayısının artırılması için ulaşım, kapasite ve direkt uçuşlarda buna uygun düzenlemeler yapılacak. Asya Pasifik bölgesinden gelen turist sayısının 2018-2023 yılları arasında yıllık ortalama yüzde 30’unun üzerinde artmasını öngörüyoruz. Uzak Asya ve Okyanusya bölgesinden 2019 yılında gelmesi beklenen yaklaşık 1 milyon turistin, 2023 yılında 4 milyona ulaşmasını hedefliyoruz.

EK SLOT TAAHHÜTLERİ

THY’nin uçtuğu ve uçacağı bütün ülkeler artık hedef pazarımız. Çin, Japonya, Hindistan ile Güney Kore ile karşılıklı ek slot taahhütleri yapıyoruz. THY ile ortak reklam ve pazarlama faaliyetlerimizi artırarak sürdüreceğiz. Türkiye’ye yönelik münferit seyahatlerde artış sağlayacağız.”

tourmag turizm dergisi

İLGİLİ HABERLER