Turizmin gözdelerinden Azerbaycan

Yazar Su Akça

İstanbul’da gerçekleşen ACE of M.I.C.E Exhibition by Turkish Airlines fuarında, Azerbaycan Turizm Ofisi CEO’su Florian Sengstschmid ile pandemide en çok etkilenen sektörlerin başında gelen turizm sektörünün dinamikleri ve Azerbaycan’ın son yıllarda turizmde yakaladığı yenilik ve başarılar üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

“Tarihi ve kültürel mirasın yanı sıra 11 iklim türünden 9’unun mevcut olduğu Azerbaycan, gezginlere kuzeyden güneye farklı ve keyifli ortamlar sağlıyor. Misafirlerimiz, yılın her mevsimi için zevkli bir seyahat ortamı sağlayan Azerbaycan’ın Kafkas Dağları’nda kayak yapıp, sadece 4-5 saatte ise kendilerini tropik bir çevrede bulabilirler” diyerek herkesi Azerbaycan’ın güzelliklerini keşfetmeye çağıran Sengstschmid ile söyleşimizin detayları için buyurun…

Azerbaycan Turizm Ofisi CEO'su Florian Sengstschmid

Hedefleriniz arasında Azerbaycan’ın turizm endüstrisinde büyümesi var. Hedefiniz doğrultusunda ilerleyebildiniz mi?

2011 yılından beri Eurovision ve onun ardından gelen Avrupa Olimpiyat Oyunları, Formula 1 Azerbaycan Grand Prix Yarışları, 2019 UEFA Avrupa Ligi’nin final maçı, bu yıl ise UEFA Avrupa Futbol Şampiyonluğu gibi birçok sportif ve kültürel etkinlik sayesinde Azerbaycan sesini duyurdu. Son on yılda altyapı için yapılan yatırımlar, ülkenin konuklarını en üst seviyede karşılama imkanlarını artırdı. Dünya çapındaki kalitesiyle fark yaratan havalimanı, otel zincirleri, restoranları ve aynı zamanda kolay erişebilirlik ve vize hizmetleriyle Azerbaycan; aynı zamanda kongre turizmi ve genel olarak, iş seyahati için de gelişmiş bir destinasyon.

Gerekli altyapı ve hizmetlerin yanı sıra Azerbaycan, aynı zamanda çok farklı deneyimleri kendinde birleştiren bir ülke. Zengin tarih ve kültürel mirasa sahip Azerbaycan, ister UNESCO Miras Listesi’ne dahil Kız Kulesi ile olsun, ister Şirvanşahlar Sarayı’na ev sahipliği yapan Bakü, isterse de muhteşem doğal harikaları barındıran bölgeleriyle insanları kendine hayran bırakıyor. 2018 yılında ülkenin turizm profilini bu varlıklar esasında yeniden kurmak için “Bir Daha Bak” sloganıyla küresel turizm kampanyasını başlatarak, Azerbaycan’ın turizm ürünlerini yeniden konumlandırdık. Turizm sektörü üyeleri ile birlikte 30 uluslararası fuar ve etkinlikte başarıyla tanıttığımız bu kampanya sayesinde, 2019 yılında 3.2 milyon uluslararası ziyaretçi sayısıyla 2018 ile kıyasta yüzde 11,4’lük rekor bir artış elde ettik. Atılan tüm bu adımlar sayesinde pandemiden önce belirlediğimiz hedefe ulaştık ve artık Azerbaycan’ın kendisini yeni ve başarılı bir turizm destinasyonu olarak kanıtladığını söyleyebiliriz.

Pandemiden nasıl etkilendiniz? Ülke şu anda yeni normalin gerektirdiği şartlara uygun turist ağırlamaya hazır mı?

Bildiğiniz üzere pandemi yüzünden en çok zarar gören endüstrilerden biri turizm sektörü. Tabii ki bu süreç bizim için de kolay olmadı, ancak yeni koşullara uyum sağlamayı da başardık. Şöyle ki, pandemi haberi çıkar çıkmaz 4 aşamalı bir kurtarma planı hazırladık. Birinci aşamada, sağlık ve hijyenin önemini vurgulayarak, Azerbaycan dilinde “düzen” anlamını veren ‘SAHMAN – Sanitation and Health Methods and Norms’ (Sanitasyon ve Sağlık Yöntemleri ve Standartları) programını geliştirdik. Bu program çerçevesinde konaklama, gıda & içecek, turistik ulaşım sağlayıcıları arasında birleşik hijyen ve sanitasyon önlemlerinin alınmasına başladık. Şimdiye kadar 15 binden fazla kontrol gezileri organize ettik. Kurallara uyulması açısından sonuçlardan gayet memnunuz.

İkinci aşamada, uluslararası seyahatin kapalı olmasını ve yerel sakinler arasında talebi göz önünde bulundurarak, “Macəra Yaxındadır” (Macera Yakın) kampanyasını başlattık. Azerbaycan’daki birçok turizm teklifini, yerel halk odaklı bir platformda bir araya topladık. Bu kampanya aracılığıyla yerel turizm paydaşlarımıza da destek sağlamış olduk. Bir sonraki aşama, sınırların yavaş yavaş açılması ve bölgesel turizmin teşvik edilmesiydi. Şu anda bulunduğumuz aşama diyebiliriz. İlk önce Türkiye ve Rusya ile hava yolunu açan Azerbaycan, daha sonradan 7 diğer ülkeye hava sınırlarını açmış bulunmakta. Şüphesiz ki birleşik seyahat protokollerinin aşamalı şekilde uygulanmaya başladığı bu kademeyi, sınırların tamamen açılması ve yeni normal diye adlandırdığımız koşulların alışılır hale gelmesi izleyecektir. Pandemi süresinde listelediğim önlemleri aldığımız için, özellikle en baştan hijyen ve sanitasyon tedbirleri vaktinde uygulandığı için, Azerbaycan’a seyahat edebilecek turistleri rahatlıkla ağırlayabiliriz.

Klasik bir soru ile devam edelim. Neden Azerbaycan? Neden insanlar sizi tercih etmeli?

Azerbaycan, birçok farklı deneyimi kendinde birleştiren bir ülke. Doğu-Batı sentezini tecessüm ettiren Bakü, ister tarih kokan Eskişehir, isterse de modern çağın muhteşem mimari örnekleri… Hem geleneksel hem de Dünya mutfağından lezzetli yemekler sunan kaliteli restoranları ve plajları ile insanları kendine hayran bırakan bir şehir. İlaveten gezginler; sadece bir saatlik sürüş mesafesinde, ay yüzeyini hatırlatan bir manzara eşliğinde çamur volkanları ve aynı zamanda yakınlıkta yerleşen, UNESCO’nun bir ‘kültürel manzarası’ olan, 6 binin üzerinde kaya oymasından oluşan Gobustan, yüzeye çıkan yeraltı gazıyla sürekli yanmakta olan yanardağ gibi olağandışı güzellikleri deneyimleyebilirler.

Azerbaycan sadece Bakü’den ibaret değil. Tarihi ve kültürel mirasın yanı sıra 11 iklim türünden 9’unun mevcut olduğu Azerbaycan, gezginlere kuzeyden güneye farklı ve keyifli ortamlar sağlıyor. Misafirlerimiz, yılın her mevsimi için zevkli bir seyahat ortamı sağlayan Azerbaycan’ın Kafkas Dağları’nda kayak yapıp, sadece 4-5 saatte ise kendilerini tropik bir çevrede bulabilirler. Aynı zamanda Kafkas Dağları’nın muhteşem manzarasıyla çevrili üzüm bağlarına yapılan şarap turları da özel deneyimler arayışında olan şarap severler için ideal bir ortam sağlayacaktır.

Özellikle pandemi döneminde vurguladığımız şey şu: Azerbaycan’da yeni bir şey icat etmeye gerek yok. Sürdürülebilir ve çevre dostu ürünlerin yeniden anlam kazanmasıyla birlikte ülkenin mevcut varlıklarını güçlendirmeye odaklandık. Yeni geliştirilmiş teklifler arasında benzersiz manzarayla çevrili göl ve şelalelerden geçerek ihtişamlı Kafkas Dağları’na giden yürüyüş parkurları, eşsiz manzara ve endemik kuş türlerine sahip Kınalık, Laza köyleri ve Talış Dağları’nda kuş gözlemciliği, az önce sözünü ettiğim çamur volkanlarının etrafında yıldız gözlemi ve daha birçok turistik deneyimini kendinde birleştirecek olan, birkaç ay önce temeli atılmış Çamur Volkanları Turizm Kompleksi, yeni normalde turistleri bekliyor olacak.

Sahip olduğu iklimi, bereketli toprakları ve tarih boyu Büyük İpek Yolu üzerinden ticaret için birçok kültürden milletlerin ülkeden gelip geçmesi sayesinde Azerbaycan, çok zengin bir mutfağa sahip. Sadece lezzetli yemekler sunmakla kalmayıp, bunu hem daha deneyimli bir aktiviteye dönüştürmek hem de kırsal alanlardaki değer zincirini geliştirmek ve bu alanlarda yerel gastronomi ve ekonomik yenilenmenin önemini vurgulamak için katıldığımız, Avrupa Birliği ile ortaklaşa başlatılan proje dahilinde ‘Slow Food Travel’ konseptini hazırladık. Çiftçilik ve yemek pişirme konusunda ilk elden deneyim kazanma şansının herkese açık olduğunu bildirmekten çok memnunuz ve yeni dönemde gezginlerin ağız tatlarını zenginleştirmek için mutlaka bu konsept dahilinde seyahat etmelerini isteriz.

Türkiye’de birlikte çalıştığınız turizm şirketleri var mı? Yoksa sizin mi ofisiniz var?

Türkiye’de henüz bir ofisimiz yok, ancak bildiğiniz üzere siyasi alanda olduğu gibi iktisadi alanda da ilişkilerin güçlendirilmesi için çalışıyoruz. Bu açıdan turizm endüstrisinde kapsamlı bir iş birliği yapılması için planlarımız mevcut. Şimdiki aşamada bu iş birliğinin ileri seviyeye taşınması için sektörümüz ve önemli kurullar arasında bağ yaratıyoruz. Artık TÜRSAB ile Azerbaycan Seyahat Acenteleri Birliği arasında düzeyli bir ilişki var. Aynı zamanda Türk turistlerin Azerbaycan’ı daha yakından tanıyabilmeleri için Türkiye’den B2B ve B2C medya temsilcileri ile iş birlikleri, blog yazarları ve influencerlar için geziler organize etmek üzere çalışmaktayız.

Kongre ve fuar turizmi de yapıyor musunuz?

Evet, birçok uluslararası etkinliğe başarıyla ev sahipliği yapan Azerbaycan; kongre, fuar turizmi, organizatör ve delegelerin ihtiyaçlarını karşılamak için gerekli altyapı ve hizmetlere sahiptir. Bu altyapı ve hizmetler içerisinde Kafkasya’daki en büyük kongre merkezi olan, çok işlevli Bakü Kongre Merkezi, tüm dünyada tanınan Zaha Hadid tarafından tasarlanmış Haydar Aliyev Merkezi, aynı zamanda restore edilerek yakın zamanlarda açılışı yapılan ve kapsamlı hizmetler sunmasıyla beraber muhteşem bir manzaraya açılan Gülüstan Sarayı gibi kompleksler de dahil.

Azerbaycan’ın kongre, toplantı ve diğer etkinlikler için etkinliklerinin uluslarası platformlarda tanıtılması amacıyla, 2018 yılında Azerbaycan Turizm Ofisi’ne bağlı Azerbaycan Kongreler Bürosu yaratıldı. Özellikle pandemiden önce mevcut varlıklar kullanılarak uluslararası platformlarda B2B görüşmelere katılıp, sesimizi duyurmakla beraber yabancı medya ve organizatörlerin Azerbaycan’ı birinci elden deneyimlemeleri amaçlı tanıtım gezileri ve saha incelemeleri düzenlendi.

Azerbaycan Kongreler Bürosu, aynı zamanda bu sektörün bel kemiği olan yerel paydaşları da unutmadı. 2019 yılında kongre ve diğer etkinlikler için önemli partner ağ oluşturma fırsatları yaratmak amacıyla etkinlik mekanları, oteller, profesyonel kongre organizatörleri ve destinasyon yönetim şirketlerini bir araya getiren iş etkinlikleri endüstrisi ittifakı tesis edildi. Azerbaycan Kongreler Bürosu, uluslarası dernek etkinlikleri için ilk şart olarak gösterilen akademik alanla uluslararası dernekler arasında köprü rolünü üstlenip, birçok etkinlik için destinasyon teklifinin hazırlanmasına destek gösteriyor.

Azerbaycan

Turizm Eğitim ve Belgelendirme Merkezi’ndeki eğitimleri nasıl veriyorsunuz?

Bildiğiniz gibi pandeminin başlamasıyla turizm sektöründe oluşan zarar, insan kaynaklarını da çok büyük ölçüde etkiledi. Bu yüzden yenilikçi öğretim yöntemleri ile sektör temsilcilerini ve devlet yetkililerini eğitimlere dahil ederek, hem istihdama katkıda bulunarak turizm sektörüne destek sağlamak hem de turizm sektöründe hizmet kalitesini artırmak ve ülke turizmi bilincini artırmak amacıyla eğitimler düzenlemeye karar verdik.

Yerel paydaşlar arasında büyük ilgi gören bu merkez; misafirperverlik, tur operatörleri, tur rehberliği, gastronomi gibi turizm sektörü için önemli olan bilgiler aktarmakla beraber zaman ve gelir yönetimi gibi diğer beceriler için de geniş yelpazede eğitimler sunuyor. Şimdilik kurslar online yürütülmekte. Ancak biz bu merkezin sadece pandemi döneminde değil, pandemi sonrasında da yerel partnerleri bilgilendirmesi ve yeni bilgiler aktarmasını hedefliyoruz.

Azerbaycan

FLORIAN SENGSTSCHMID KİMDİR?

Azerbaycan Turizm Ofisi CEO’su Florian Sengstschmid, turizm ve sosyoloji alanlarında diplomaya sahip. Son 25 yılda turizm sektörünün birçok alanında çalıştı. Kariyerine özel sektörde başlayarak, Avusturya’da öncelikle turizm ve teşvik gezileri operatörü, daha sonraysa 5 yıldızlı uluslarası lüks marka bir otelde satış ve pazarlama müdürü pozisyonunda faaliyet gösterdi.

Sengstschmid, 1999 yılında Rusya ve BDT ülkeleri için Bölge Direktörü olarak Avusturya Ulusal Turizm Ofisi’ne katıldı. Moskova’da bulunduğu süre içinde Avusturya Büyükelçiliği’nde Ticaret Ataşesi olarak çalıştı. 2003 yılında Viyana’ya dönen Sengstschmid, uluslararası pazarlar ve ortak ilişkileri yönetimi sistemini denetlemek üzere Avusturya Ulusal Turizm Ofisi’nin genel merkezine katıldı. 2006’da çeşitli devlet kurumları, Avrupa Birliği ve Birleşmiş Milletler de dahil olmak üzere kamu kurumlarına turizm tanıtımı ve destinasyon yönetimi sağlayan danışmanlık kurdu.

Estonya, Yunanistan, Vietnam, Butan, Macaristan, Litvanya, Gürcistan gibi çeşitli ülkeleri desteklemesi; Avusturya ve Azerbaycan arasında, Azerbaycan’ın turizm endüstrisini güçlendirmek için AB Eşleştirme Projesi’ni denetlemesine yol açtı. Bu projenin tamamlanmasının ardından eski Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı Azerbaycan Kongre Bürosu’nu kurdu. Pasha Travel CEO’su olarak görev yaptıktan sonra, Nisan 2018’de Azerbaycan Turizm Ofisi CEO’su pozisyonuna geçti.

tourmag turizm dergisi

İLGİLİ HABERLER