Kapadokya’nın 10 bin 500 yıllık köyü: Aşıklı Höyük

Yazar Oktay Emlik

Aksaray’da, Orta Anadolu ve Kapadokya’nın ilk köyü olarak bilinen, tarihte birçok ilklere ev sahipliği yapan 10 bin 500 yıllık Aşıklı Höyük’te gerçekleştirilen kazılar ile bölgenin tarihine ışık tutuluyor.

2018 Yılında Instagram’ın En Popüler Olayları
2018, Instagram için büyük bir yıldı!
Fenomenlerle büyüyen instagram Youtube a rakip olabilecek bir video platformu haline gelmeye
başladı. Bunun yanında onlarca yeni özellik eklendi. Dünya çapında 1 milyar kullanıcı sayısına
ulaşan ınstagram kullanıcıları açısından da oldukça verimli bir yıl oldu. Story özelliği ile
videolara giriş yaptı, shopping özelliği ile alışveriş dünyasına adım attı.
Bu bilgiler ışığında 2018’de Instagram’a ve yılın en büyük anlarına bir göz atalım:
Instagram 2018 trendleri
Basit filtrelerle fotoğraf paylaşılan günlerden 1 milyarlık kullanıcı sayısı ile devasa bir paylaşım
platformu haline gelen instagram. Ancak, Instagram’ı bu kadar popüler kılan bir çok şey olma
yeteneği – onu kullanan insanlar ve işletmeler ile birlikte.
Popüler kişilerden bahsetmişken, en iyi 2018 instagram profillerine göz atalım:
2018, Portekizli futbolcu Cristiano Ronaldo için büyük bir yıl oldu. Sadece dördüncü Dünya
Kupası’nda oynamakla kalmadı, aynı zamanda 100 milyon avroluk bir çene düşürmek için
Juventus’a transfer oldu ve en önemlisi, Instagram’da en çok takip edilen kişi olarak 1. sıraya
yerleşti!
Ronaldo, daha önce hem 2016 hem de 2017’de instagram en fazla takipçiye sahip olma
rekorunu elinde bulunduran Selena Gomez’i bu yıl etkin bir geri itti.
Gomez kısa süre önce instagram hesabında ve zorlu, duygusal bir zaman geçirdiğini paylaştı.
Eylül ayında, sosyal medyaya ara verdiğini belirten bir Instagram postu paylaştı.
En Popüler Instagram Postları
Instagram’da en çok takip edilen yedinci kişi olmasına rağmen, Kylie Jenner, kızı Stormi’nin ilk
fotoğrafıyla Instagram dünyasının rekorlarını kırdı!
18 milyondan fazla beğeni alan Jenner’in postunu, Hailey Baldwin ve Justin evliliği duyurusu
postu ile 5 milyondan fazla beğeni alan bu post takip etti. Ancak Stormi postu beğenisini henüz
aşan yok.
Ve hepsi bu değil! 13 milyondan fazla beğeni ile Jenner’ın ikinci fotoğrafı Stormi, 2018’in en
beğenilen yayınları içerisinde üçüncü oldu.
2018 in en popüler hashtagleri (etiketleri)
Daha önce söylediğimiz gibi, çok popüler hashtag’ları kullanmak, postlarınıza ve hikayelerinize
daha fazla ilgi duyulması için her zaman en iyi stratejidir. Ancak bu, milyonlarca kullanıcının
içeriğini #love, #instagood veya #photooftheday ile etiketlemesini engellemedi. Çünkü çok aşırı
fazla kullanılan etiketler etkisini yitirir, bunu bildiği halde insanlar yine de bu çılgın üçlüyü
kullanmaya devam etti.
2018’de Instagram’da en popüler markalar
Bu yıl Instagram’daki en popüler markalar, Nike, National Geographic ve Victoria’s Secret olarak
sıralandı. Aslında son bir kaç yıldır bu sıralama değişmedi.
Markalı hashtag’lere gelince, popüler fotoğraf paylaşım uygulaması VSCO bir kez daha birinci
sırayı aldı.
Son birkaç yılda, #VSCO hashtag’i Instagram’da en çok kullanılan marka hashtag’i olarak tutarlı
bir şekilde sıralanmıştır. Ancak, 2018’de, uygulamanın ilk başta yer alan #VSCOcam adlı diğer
hashtag i asıl marka hashtag’i oldu!
Bu, markalı hashtag’lerin ürünleriniz hakkında bilgileri popülerleştirmek ve işletmeniz etrafında
bir topluluk oluşturmak için ne kadar önemli olduğunu gösteriyor.
2018 ınstagram trendleri
Şimdi sıra geldi 2018 de instagram için en önemli olaylara. Bakalım bu yılın trend instagram
konuları nelermiş.
1: Instagram’da Alışveriş (instagram shoppinhg)
2018, hiç şüphesiz, Instagram e-ticareti için en büyük yıl oldu.
Mart ayında, Google’ın alışverişe geçirilebilen gönderim özelliğinin küresel bir sunumu
sayesinde, 46 farklı ülkede bulunan işletmeler artık ürünlerini kendi müşterileri için satın alma
yolculuğunu tamamen akıcı hale getirerek, ürünlerini Instagram gönderilerinde etiketleyebilir
hale geldi.
Ve şimdi shoppable Instagram Hikayeler çıkartmaları ile, işletmelerin ürünlerini satmak için
Instagram üzerinde başka bir kanalı var! Artı, Instagram, keşfet sayfasında bir Alışveriş kanalı
test ediyor!
2: Instagram Profilleri Yeni Ana Sayfa Oldu
Markanız için cazip bir görsel kimlik oluşturmak her zaman önemli olmuştur – ama bugünden
daha fazla değil!
Daha fazla kişi, işletmeleri ve ürünleri aramak için Instagram’a (Google yerine) yöneldikçe,
profilinizi satışlar, takipçiler ve farkındalık için optimize etmek son derece önemli hale geliyor.
Tutarlı bir düzenleme stili veya ilgi çekici bir Instagram biyografi hazırlayıp üretmek markalar için
son derece önemli bir hale geldi. Instagram artık sadece bir vitrin değil aynı zamanda satış
yapılabilen online bir mağaza.
3: Dikey Videolar Popüler Oldu
Dikey videoların kötü bir şey olarak kullanıldığı zamanları hatırlıyor musunuz?
Eh, Instagram formatı ısrarlı desteği sayesinde ( Instagram Live, Instagram Hikayeleri ve tabii ki,
IGTV!), Dikey video artık büyük bir trend haline geliyor!
Insanların mobil cihazlar üzerinden içerik ürettiği şu günlerde bu durum aslında şaşırtıcı değil.
Çünkü insanların %94 ü video çekerken telefonlarını dik tutuyor.
4.ınstagram storylerinde slider ve emoji kullanımı
Instagram, 2018’de hikayeleri daha etkileşimli hale getirmekle ilgili çok çalışma yaptı. Konudaki
örnek: Instagram’in yeni emoji kaydırıcıları.
Instagram’in soru etiketleri gibi emoji kaydırıcısı, topluluğunuza ne gibi sorular sorduğunuzu
veya içeriğinizde nasıl bir şey yaptığını sormanızı da sağlar.
Kaynak: https://crovu.co/instagram-begeni-satin-al/

İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Öncesi Arkeolojisi Bölümü Öğretim Üyesi ve Aşıklı Höyük Kazı Başkanı Prof. Dr. Mihriban Özbaşaran, yaptığı açıklamada, Aşıklı Höyük’ün Kapadokya’nın en eski köy yerleşmesi olduğunu, milattan önce 8500 ile 7300 arasında uzun süreli ve kesintisiz yerleşime ev sahipliği yaptığını söyledi.Aşıklı’da kalıcı yerleşmenin kurulmasının 10 bin 500 yıl öncesine tarihlendiğini belirten Özbaşaran, “Bu en eski tabakanın altında, önceki yıllarda saptanan ve günümüzden 11 bin yıl öncesine kadar giden tarihler de mevcut, ne var ki bu örnekler tekil. Son 3 yıldır yürütülen yüzey araştırmalarında Aşıklı’daki yerleşme öncesine tarihlenen buluntu yerlerinin saptanmış olması, söz konusu tarihlerde bölgede göçer toplulukların mevcudiyetini doğrulamaktadır.” diye konuştu.

Özbaşaran, Aşıklı Höyük’te avcı toplayıcı yaşamdan yerleşik yaşama geçişin adım adım izlenebildiğine işaret ederek, “Bu dönem avcı, toplayıcı ve göçer yaşam biçiminden yerleşik yaşama, tüketimden üretime geçişin, toplumun sosyal yapılarındaki dönüşümlerin izlendiği bir süreç. Aşıklı’da tüm bu süreci adım adım izleyebiliyoruz.” ifadelerini kullandı.Aşıklı Höyük’ün ilklere ev sahipliği yaptığına dikkati çeken Özbaşaran, şöyle devam etti:

“Aşıklı Höyük’te çalışmaları sürdüreli 28 yıl oldu. Bu süreçte aldığımız sonuçlardan bir tanesi Orta Anadolu bölgesindeki ilk koyun ve keçinin evcilleştirildiği yerin Aşıklı olması. İlk madencilik ürünlerine burada rastlıyoruz. Milattan önce 7500’lerde bakır boncukların burada kısmen işlendiğini, kısmen dışarıdan getirilmiş buluntu boncuk haline getirildiğini biliyoruz. Beyin ameliyatında bir örneğimiz var. 1989 yılında bulunmuştu. Bu da dünyadaki en eski beyin ameliyatlarından bir tanesi. O dönem için kendine özel, yerel teknolojiyi de izleyebildiğimiz bir yer Aşıklı.”

İLK AŞIKLI MEZARINA ULAŞILDI

2018 yılında en alt tabakada ilk Aşıklılardan birisine ait mezara ulaştıklarını vurgulayan Özbaşaran, “Aşıklı’da en alt tabakada, günümüzden 10 bin 500 yıl öncesinde kalıcı olarak yerleşmeye karar vermiş grubun bir üyesinin mezarını bulduk. Bu da ilklerden bir tanesi. Bu en eski insanlardan bir tanesi.” ifadelerini kullandı.Özbaşaran, burada yapılaşmanın tüm aşamalarının izlenebildiğini, Aşıklı’da daha önce bilmedikleri bir tarzda yapı bulduklarını ve bunun en alt tabakalarda bir çukur barınak olduğunu bildirdi. Özbaşaran, Kapadokya’nın ilk köyü Aşıklı Höyük’e turistlerin daha fazla ilgisini çekmeyi hedeflediklerini dile getirerek, şunları kaydetti:

“Burası Kapadokya turizminde daha fazla ön plana çıkmalı. Kapadokya’ya gelen turistleri 10 bin 500 yıl öncesine, Aşıklı Höyük’e çekmeyi hedefliyoruz. Girişte ‘deneysel evler’ dediğimiz, höyükte bulduğumuz evleri ya da yaşam mekanlarını birebir canlandırdığımız replikalar var. Evlerin içine giren ve oradaki yaşamı deneyimlemek isteyen turistlerin büyük ilgi gösterdiklerini gözlemliyoruz. Özellikle damdan girişler, ateş yerleri, evlerin içine gömülen insanların canlandırmaları yerli ve yabancı turistlerin çok ilgisini çekiyor. Burada dörtgen evlere çatıdan giren turistler, farklı bir deneyim yaşıyorlar. Ayrıca koruyucu çatı sistemi altındaki kazı alanını gezen turistler, buradaki çalışmalar hakkında bilgi alıyorlar.”

aşıklı

tourmag turizm dergisi

İLGİLİ HABERLER