Türkiye’de alternatif yakıtlar teşvik edilmeli

Yazar Kadir Toprakkaya

Birleşmiş Milletler çatısı altında ilk kez düzenlenen Çevre Konferansı’nın ardından 1972 yılında ilan edilen “Dünya Çevre Günü”; küresel Isınma, hava kirliliği, ozon tabakasının incelmesi gibi insan eliyle yaratılan küresel tehditler nedeniyle her yıl önemini artırdı. Virüsün yayılma hızını ve öldürücülük oranını hava kirliliğiyle ilişkilendiren bilimsel çalışmaların ortaya çıkması, Dünya Çevre Günü’nü bu yıl daha da anlamlı kılıyor.

Harvard Üniversitesi’nin ABD’de üzerinde gerçekleştirdiği çalışma, PM değerleri yüksek bölgelerde koronavirüs ölümlerinin artığını ortaya koyarken; Bologna Üniversitesi’nin gerçekleştirdiği araştırma, virüsün katı parçacıklara tutunarak havada asılı kalabildiğini ve uzun mesafeleri katedebildiğini göstermişti. Dünya Çevre Günü öncesi Avrupa Birliği (AB) Komisyonu, küresel ısınmanın ve hava kirliliğinin önüne geçmek için 750 milyar Euro’luk tarihin en büyük İklim Değişlikliğini Önleme Paketi’ni duyurdu. Paket; sürdürülebilir kaynaklı enerji üretimini, binalarda enerji israfının önlenmesi ve daha çevreci ulaşım seçenekleri için kullanılacak. Paketin içerisinde 20 milyar Euro’luk “temiz otomobil” hibe programı da bulunuyor.

BRC Türkiye CEO Kadir Örücü
“LPG, EN MANTIKLI ÇEVRECİ YAKIT SEÇENEĞİ”

Avrupa Komisyonu’nun “temiz araç” hibesini değerlendiren dünyanın en büyük alternatif yakıt teknolojileri üreticisi BRC’nin Türkiye CEO’su Kadir Örücü; “LPG neredeyse 100 yıldır kullanılan ve geliştirilen bir teknoloji. Halihazırda yaygın olarak kullanıldığından, geniş dağıtım ağına ve ucuz dönüşüm maliyetlerine sahip. Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Paneli’ne göre LPG’nin küresel ısınma potansiyeli (kısa adıyla GWP faktörü) sıfır olarak belirlendi. Ayrıca, LPG’nin hava kirliliğine sebep olan katı parçacıklar (PM) salınımı kömüre nazaran 25 kez, dizelden 10 kez ve benzinden yüzde 30 daha azdır” dedi.

“LPG, DÜNYA ÇAPINDA DESTEKLENİYOR”

En çevreci fosil yakıt olarak nitelendirilen LPG’nin dünyanın dört bir yanında teşvik paketleriyle desteklendiğini belirten Örücü; “Dünya çapında AB ülkeleri dışında Cezayir, Japonya, Güney Kore, Avustralya ve İngiltere’de LPG’li araçlara çevreci ve ekonomik olduğu için teşvik uygulanıyor. LPG’li araçlar, Avrupa Birliği’nin belirlediği ve ülkemizde de zorunlu uygulamada olan ‘ECER 67.01’ standartlarıyla güvenirliğini kanıtladı. LPG’li araçların yakıt tankları, 3 milimetre çapında özel bir çelik sacdan üretiliyor. Yüksek basınç altındaki sızdırmazlığı ise multivalf olarak adlandırdığımız özel sistemlerle sağlanıyor. Piyasaya sürülen her yakıt tankı, ‘bonfire’ adı verilen yüzde 80 doluluk oranında ve 590 santigrat dereceye kadar ısıtılan testlerde denenerek onay alabiliyor” ifadelerini kullandı.

Türkiye'de alternatif yakıtlar teşvik edilmeli
“LPG, TEŞVİK ALMAYI HAK EDİYOR”

Çevreci ve ekonomik oluşuyla dünya çapında teşvik paketleriyle desteklenen LPG’nin ülkemizde de desteği hak ettiğini vurgulayan Kadir Örücü; “LPG hem çevreci hem de ekonomik bir ulaşım sağlıyor. Türkiye, LPG’li otomobillerin kullanımı sıralamasında Avrupa’da birinci ve dünyada ikinci sırada yer alıyor. Otogazın bu denli yoğun olarak kullanıldığı ülkemizde hava kirliliğinin, küresel ısınmanın ve ekonomik kaybın engellenmesi için LPG’nin teşvik görmesi gerektiğine inanıyoruz” şeklinde konuştu.

“KAPALI OTOPARK YASAĞI YALNIZCA TÜRKİYE’DE UYGULANIYOR”

Avrupa Birliği’nin, ülkemizde de uygulanan ‘ECER 67.01’ standartlarıyla araçların LPG’li olduğunu belirten etiket zorunluluğunu kaldırdığını ve kapalı otopark yasağının uzun yıllar önce değiştirildiğini ifade eden Örücü; “AB’nin bu yöndeki adımları, Türkiye’de 5 milyona varan LPG’li araç kullanıcısının kapalı otoparklara alınmamasını anlamsız kılıyor. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın ‘kapalı otopark yasaklarını’ kaldıracağı yönünde açıklamaları LPG’li araç sahiplerine umut verse de henüz bu konuda atılmış bir adım yok. Çevreci ve ekonomik oluşuyla pek çok ülke tarafından teşvik edilen LPG’nin ülkemizde yasaklara maruz bırakılması, araç sahiplerini, çevreyi ve ülkemiz ekonomisini olumsuz yönde etkiliyor” değerlendirmesinde bulundu.

tourmag turizm dergisi

İLGİLİ HABERLER