Turizmde “İş arıyorum!”

Yazar Gül Gürsoy

Danışmanlığını yaptığım bir otel projesi için ilan verdik. Çıkan ilan, somut olarak hangi görevler için arayış olduğunu, ünvanları açıkca yazılarak yayımlandı. Nokta atışı özgeçmişler geldi. Öyle düşündünüz bir an için değil mi? Ben de öyle olacağını zannetmiştim…

Gelen 1.300 özgeçmiş… İlan edilen görevler dışında 100’lerce CV… Her bir kişiye bir kalıp mail ile “Özgeçmişiniz için teşekkür ederiz, en kısa zamanda geri dönüş yapacağız” demek haksızlık olur. Zira her bir kişi, ihtiyacının karşılanması için çaba sarf ediyor. Her bir kişi, ayrı ayrı geri bildirimi hak ediyor. Size bu makaleyi yazarken bile mail kutusuna özgeçmişler düşmeye devam ediyor.

Her bir kişiye tek tek cevap vermek gönülden geçen, ancak görüyorum ki bir ihtiyaç var, böyle bir makalenin kaleme alınması gerekiyor. İş arayan herkes için geçerli; hangi görevde olursanız olun, hiç farketmez. İster işe yeni başlayacak olan bir stajyer, ister yıllarını teknik departmanda geçirmiş bir yönetici, ister yeni heyecanlar arayan bir genel müdür… Adım adım gidelim, başarılı bir imaj hepimizin hayali. Sektörde tercih edilen çalışan-yönetici olabilmek hepimizin arzusu. Öyleyse şunları yapmayalım:

  • E-mail adresi, şu anda çalışmakta olduğunuz şirketin adresi olmasın.
  • Kişisel mail adresinizin “tatlim@, yakisikli@, kral@, sarikirmizi@” gibi adres başlıkları olmasın.
  • Konu başlığı, “CV” veya “iş ilanı hakkında” gibi içeriği ifade etmeyen cinste olmasın.
  • Yabancı dilde özgeçmiş göndermek istiyorsanız illa, Arapça ve/veya Rusça olarak göndermeyin.
  • Mail içeriğine ekleyeceğiniz özgeçmiş dosyasının adı “CV”, “Yeni CV” gibi içeriği belli olmayan başlıklarla olmasın.
  • Mail yazınıza “Hi!”, “Selam” gibi sokak ağzı kullanmayın.
  • Mailinize alındı raporu talep etmeyin.
  • Mailinize “acil” ibaresi eklemeyiniz.
  • Mail içeriğine özgeçmişinizi yazı olarak yazmayın.
  • Özgeçmişinizi fotoğraf veya PDF dışı başka formatlarda mailinize eklemeyin.
  • Mailin ağırlaşmasına sebebiyet verecek sertifikalarınızı tek tek ekler olarak maile eklemeyin.
  • Özgeçmişinizde ki resminiz, katıldığınız bir partide çekilmiş resminiz olmasın.
  • Özgeçmişinizi gönderdiğinize dair, LinkedIn mesaj kutusundan “CV’mi gönderdim” mesajı atmayın.
  • “Ne olursa yaparım” cümlesini kullanmayın.
  • Pozisyonunuzu downgrade etmeyin.
  • Özgeçmişinizi kariyer sayfalarının hazır verdiği formatlarda eklemeyin mailinize.
  • Kahve tutkunu oluşunuzun, iş başvurusunda yeri yok.

Olmaması gerekenleri muhtemelen yüzünüzde bir gülümseme ile okumuşsunuzdur, hepimizin karşısına düşmüştür bir veya daha fazla örnek. Yazının başında herkesin hayali “imaj” demiştim. Bunun için ne mi yapmamız gerek? Onları da şu şekilde toparlayalım:

  • Mail adresinizi “adınız.soyadınız@” şeklinde size profesyonel gösterecek şekilde seçin.
  • Mail başlığına “İlan adı + başvurulan görev” ifade edecek şekilde yazın.
  • Mailinizi yabancı bir dilde göndermek istiyorsanız, turizm sektörünün ortak dili olan İngilizce gönderin. Bildiğiniz diğer dilleri de özgeçmişiniz içerisinde “Diller” başlığı altına seviyeleri ile yazın.
  • Mail ekine ekleyeceğiniz özgeçmişinizin dosya adı “ad/soyad + görev” şeklinde olsun.
  • Mail yazınıza başlarken “Sayın (Firma adı) İnsan Kaynakları Ekibi” ifadesi ile başlamanız, karşınızda kimi muhattap aldığınızın bilincinde olduğunuzu gösterir.
  • Mail içeriğine motivasyon yazınızı yazın. Yani neden bu iş için doğru kişisiniz, neden işveren özgeçmişinizi açıp okusun?
  • Özgeçmişinizi bir PDF eki olarak maile ekleyin.
  • Ön plana çıkarmak istediğiniz sertifikalarınızı, özgeçmişiniz içerisinde “Başarılar” başlığı altına konu ve içerik olarak ekleyin.
  • Özgeçmişinize resim eklemek zorunda değilsiniz. Ancak eklemek istiyorsanız, o zaman yüzünüzün net bir şekilde göründüğü bir profil resmi tercih edin.
  • Başvurduğunuz firmadaki kişileri LinkedIn gibi profesyonel iş-ağı sayfasından araştırın. Bağlantı talebinde bulunun ve sizi fark etmeleri için aranan pozisyonla bağlantılı bir başarınızı mesaj olarak gönderin.
  • Geçmiş işlerinizi düşünün; nelerden zevk aldınız, nelerde başarılı oldunuz? Buna göre mesajınızı geliştirin ve hangi konuda çalışmak istediğinizi net bir şekilde ifade edin.
  • Genel Müdürlük, Bölge Müdürlüğü gibi ünvanlara sahip olanlar için iş fırsatları da sınırlı oluyor. Burada ünvanınızı küçültmeyin. Aksine, çalışmak istediğiniz firmaya ne şekilde faydalı olabileceğinizi, onları nasıl kazanan bir ekip haline getirebileceğinizi ifade edin. (Seçenekleri sınırlı pozisyonların iş bulması konusunu ayrı olarak bir makale konusu yapacağım)
  • Kariyer sayfaları çok faydalı, eğer doğrudan bir ilana başvuru yapacaksanız. Ancak bir mail ortamında başvurunuzda, hazır kalıp format yerine kişiselleşin! Başarı hikayenizi ekleyin, sizinle çalışan ekipler neler kazandı?
  • Hobilerinizi özgeçmişinize ekleyin birer başlık olarak. Bu sizin ekip adamı olup olmadığınızın ip ucunu bile verir CV okumayı bilen bir iş verene. (bu da ayrı bir yazı olsun – evet, hobiler önemli)
Gül Gürsoy

Burda asıl mesele, iş arıyor olmanızdan çok, sizin sektörde kendinizi konumlandırdığınız yer aslında. Sizin akılda kalmanız, imajınızın doğru konumlanması değerli. Özellikle üniversitelerde çok popülerdir “CV Nasıl Hazırlanır?” konularının sektörden uzmanlar tarafından anlatılması. Ben de misafir olarak katıldığım birçok üniversitede bu konuyu paylaştım sektöre yeni adım atacak olan arkadaşlarla, ancak benim anlatımımda hafif bir fark oluyordu her defasında.

Benim işimde bakış açısı kazandırmak değerli, beni kendine kılavuz olarak görenler için. Yani ben, pers”q”ective değiştirtiriyorum.

Bu makalede bile sıradan bir “CV Nasıl Hazırlanır?” konusunu farklı ele aldık. İşte bu da yazının başında bahsettiğim imaj konusu. Danışmanlığını yaptığım kişiler, firmalar, yönetimler bilirler ki pers”q”ective değiştiriyoruz. Herkesin üzerine konuştuğu, herkesin hakkında fikri olduğu konuları farklı ele alıyoruz.

İlham almak harikadır, ilham verici bir lider olmak ise muhteşem…

Gül Gürsoy
Eğitim ve Gelişim Yöneticisi, Yetenek Avcısı
Kariyer ve Yönetici Koçu

tourmag turizm dergisi

İLGİLİ HABERLER