Turizm sektörünü kurtarmak için geçmişe sünger çekip fabrika ayarlarına geri dönmeliyiz

Yazar Haber Merkezi
FIJET Türkiye (ATURJET) Başkanı Delal Atamdade

Gerek dünyada gerekse Türkiye’de pandemi gündeme geldiği andan itibaren, turizm başta olmak üzere birçok sektör derinden etkilendi. Özellikle, Türkiye gibi ekonomisi turizme bağlı, dış ticaret açığının yüzde 40-45’ini turizm gelirleriyle kapatan, milyonlarca insanın resmî veya gayri resmi çalıştığı, normal şartlarda 40 küsür milyar dolarlık gelir beklenen bacasız bir endüstri.

Gelin görün ki, pandemiye kadar sanki sistem tıkır tıkır işliyormuş gibi, şimdi bu illet yüzünden kesintiye uğramışçasına ilgili ilgisiz herkes kanaat belirtiyor… Yok efendim, 25 milyon turist gelirmiş; yok efendim bilmem kaç milyar dolar girdi beklermiş; yok efendim bu topraklarda bir sürü kültürü saklarmışız da, onun için avantajlıymışız da!..

Ülke turizmini bu hale sokanlar, bir de ahlam kesiyor

Yahu millet can derdinde! Tamam pandemi sonrasında doğal olarak insanlar seyahat etmek isteyecek… Sana kimler gelecek, ya da bugüne kadar hangi segment turisti yurt dışından getirebildik? Her şey alenen ortadayken senin hedef kitlen pandemide işini kaybeden, maaşı kesintiye uğramış, birikimi olmayan bir kitle… Hani şu meşhur turizm duayeni diye geçinen birileri varya, hanutçuluktan, biletçilikten devşirme, kumarhane patronu, batık uçak şirketi sahibi, halıcı, kuyumcu, otobüs şirketi sahibi v.s say say bitmez bunlar!..

Delal Atamdede

Biz bu memlekete bu kadar milyon turist getirdik diye gerinip olmayan dosyalara çalışanlar, kişi sayısı kadar kişi başı girdisinin de önemli olduğunu görmemezlikten gelen, bütün riskleri paydaşlarına yükleyenler, kimilerinin çok zor duruma düşmesine hatta batmalarına sebebiyet verenler, o güzelim konaklama tesislerini üst gelir düzeyi müşteri yerine getirdikleri müşterilerle dolduranlar, kültür turizmini bitirenler kısacası Türkiye’yi dünya turizm endüstrisinin, hiç hakketmediği halde “ucuz ülkeler” statüsüne sokanlar kalkmış ahkam kesiyor…

Türkiye saralarını akıl, mantık, eğitim ve tecrübeyle sarar

Şimdi siz yabancı turisti getirmek istiyorsanız öncelikle onların ekonomilerini göz önünde bulundurarak bir strateji geliştirmeniz gerekiyor. O meşhur sistemler ve stratejiler uygulanacaksa bile gerçek turizmciler uygulasınlar da bir işe yarasın… Yok, “biz artık bu ucuz memleket elbisesini çıkaracağız” diyorsanız, paydaşlarınızla birlikte geçmişin üzerine bir sünger çekip, fabrika ayarlarına geri dönmenizde fayda olacaktır. Hiç olmazsa, pandemi gibi bir illet son çeyrek asra yakındır yanlışlar ve hatalarla dolu bir endüstrinin yararına bir süreç olsun. Milyar dolarlık turizm girdilerinin maliyetleri iyi hesap edilsin, en ufak sallantıda yıkılmayan, hizmet sektöründe çalışanın kolay yetişmediğini, ha deyince bulunamayacağını bilen, elemanlarının önemini kavramış, kısacası kendini geliştiren bir turizm algısı oluşturulsun…

Umarım akıl, mantık, eğitim ve tecrübeden oluşan görev bilinci üstün gelir de, Türkiye turizmi pandemi sonrası yaralarını sarar.

tourmag turizm dergisi

İLGİLİ HABERLER