200 metre uzunluğunda ve 99 metre yüksekliğinde, bugün Alman Köprüsü diye bilinen Varda Köprüsü, tarihi eser niteliğinin yanı sıra aynı zamanda bir mühendislik harikası olarak yorumlanıyor...

Varda köprüsünün/Viyadüğünün iki büyük ayağı doğu-batı istikametinde birbirlerinden sağa ve sola birer metre farkla aynı hizada değildir.bu teknik 1200m.lik kurp/viraj için yapılmıştır.Bağdat Demiryolları güzergahında bundan büyük ve yüksek köprü/viyadük yoktur.

Varda benzeri köprüler,7 adet tüneller arasında, 2 adet daha Bucak Kelebek arasında yapılmıştır.

 Çilem Doğan

Filmlere sahne olan büyüleyici görüntüsüyle’ varda köprüsü

Filmlere sahne olan büyüleyici görüntüsüyle’ varda köprüsü
Yazı boyunu düşür Yazı boyunu yükselt Font boyutu Yazdır

Adana’nın Karaisalı ilçesinde bulunan tarihi Varda Köprüsü son zamanlarda turistlerin de ilgisini çekiyor.

Adana’da ‘James Bond’ filminin son serisi ‘Skyfall’nın aksiyon sahnelerin çekildiği  köprü , yöre halkı tarafından Koca Köprü diye anılıyor. Hacıkırı Demiryolu Köprüsü’ne aynı zamanda çeşitli hikâyelerle özdeşleştirilerek Varda Köprüsü de denilmekte.

Adana’ya uzaklığı karayolu ile Karaisalı üzerinden 64 km’dir. Demir yolu ile Adana İstasyonu’na mesafesi 63 km’dir. İlçeye uzaklığı 10 KM olan köprü ziyaretçilerini büyülüyor.

Çelik kafes taş örme tekniği ile yapılan köprü, Almanlar  tarafından 1912 yılında bitirilmiş. Köprü’de 20. Yüzyıl Osmanlı ve Alman mimarilerinin kompozisyonu görülüyor. Çok dar bir vadiye yapılan köprü yüksekliği ile dikkat çekiyor.

200 metre uzunluğunda ve 99 metre yüksekliğinde, bugün Alman Köprüsü diye bilinen Varda Köprüsü, tarihi eser niteliğinin yanı sıra aynı zamanda bir mühendislik harikası olarak yorumlanıyor...

200 metre uzunluğunda ve 99 metre yüksekliğinde, bugün Alman Köprüsü diye bilinen Varda Köprüsü, tarihi eser niteliğinin yanı sıra aynı zamanda bir mühendislik harikası olarak yorumlanıyor…

Alman köprüsü olarak da biliniyor
Köprünün yapım süresince Belemedik tren istasyonunda o yıllarda binlerce Alman ve Türk görev yaptı. Bölgede çalışmalarını sürdüren Almanlar adeta bir kasaba oluşturdular; hastane, kilise, okul, sinema ve hatta cami inşa ettiler. Bağdat Tren Hattı’nın bu zorlu aşamasını yıllar süren çalışma sonucu başarıyla tamamlayan Almanlar, Belemedik’teki yüksek bir kesimde bulunan 3 bin 700 metrekarelik alanda mezarlık oluşturarak, buraya hayatını kaybeden vatandaşlarını defnettiler. Bu çalışmalar kapsamında keskin bir vadinin iki ucunu birbirine bağlayarak ulaşımı daha risksiz ve kolay hale getirmek için 200 metre uzunluk ve 99 metre yüksekliğiyle abidevi bir görünüme sahip (bugün Alman Köprüsü diye bilinen) Varda Köprüsü de inşa edilmiş oldu. Alman Köprüsü civarında bugün araç ulaşımı için kullanılan arka arkaya iki tünel ve bugün kullanılmayan köprü ayakları bulunur. Varda Köprüsü’nün inşasından önce geçiş için kullanılan ancak “U” şeklindeki formu nedeniyle bir trenin geçişinde yüksek risk oluşturan bu eski yol, vadinin direkt olarak geçilmesine imkan sağlayan Alman Köprüsü’nün inşaatı tamamlandıktan sonra kullanımdan kaldırılmıştır.

 

Varda köprüsünün/Viyadüğünün iki büyük ayağı doğu-batı istikametinde birbirlerinden sağa ve sola birer metre farkla aynı hizada değildir.bu teknik 1200m.lik kurp/viraj için yapılmıştır.Bağdat Demiryolları güzergahında bundan büyük ve yüksek köprü/viyadük yoktur.

Varda benzeri köprüler,7 adet tüneller arasında, 2 adet daha Bucak Kelebek arasında yapılmıştır.

Varda benzeri köprüler,7 adet tüneller arasında, 2 adet daha Bucak Kelebek arasında yapılmıştır.

 

Bir Cevap Yazın

tasdelen

noyadecor