Eğitim şart!

Yazar Gül Gürsoy

Eğitim şart! Tanıdık bir söz değil mi? Peki neden yeteri kadar; nitelikli, donanımlı, gelişime açık olduğu kadar kişisel markasına özen gösteren eğitim ve gelişim uzmanları yok?

Turizm sektörü, iş gücü olarak sayısız milletten insanla çalışmakta. Bu kişiler, “eğitim düzeyleri gözetmeksizin” farklı pozisyonlarda görev almaktalar. Bir garsondan, bir karşılama veya bir temizlik görevlisinden beklenen beceri düzeyleri farklıdır. Aynı şekilde yönetici ünvanında olan ve farklı görevlerde liderlik edenlerden de beklenen beceri düzeyleri farklı.

Ortak bir beklenti, “marka kültürü”nün herkes tarafından öğrenilmesi, uygulanması, hatta yaşatılmasıdır. Bu nedenle en üst seviyeden en alta kadar her bir çalışan, Eğitim ve Gelişim Departmanı tarafından şirketin değerleri, standartları ve işleyiş sistemleri konusunda eğitilir. Hedef; herkesin öğrendiğini uygulaması ve bu sayede şirketin zayiat oranının düşmesi, gelir oranının artması, personel ve misafir memnuniyetlerinin yükselmesidir. Yani doğrudan olmasa da eğitim ve gelişim, şirketi zirveye taşırken önden yolu temizleyip açandır.

eğitim şart

Ancak gerçekte neler oluyora bakacak olursak, sektörün tercih ettiği çalışma yönteminde, İnsan Kaynakları Departmanı içerisinde bir birim olarak görülen, çoğu yerde “oryantasyon” eğitimi yaptırılan, ofisin fotokopi-kahve makinesi gibi elektonik malzemelerinden sorumlu, getir-götür işleri yaptırılan, pahalı sekreter konumundadır eğitim ve gelişimi emanet ettiğimiz kişi.

BİRAZ BÜYÜK RESME BAKACAK OLURSAK…

Eğitim ve gelişim, kendi başına bir sektördür. İnsan ilişkilerini dengeleyen, yetişkin öğrenme prensibini benimsemiş, eğlenceli ve geliştirici etkinlikler düzenleyen, beceri öğrenme imkanları sunan ve bireysel olduğu kadar ekip olarak başarılara imza attırandır. Gerçek olan bir nokta vardır ki, o da eğer çalışanlarınızı eğitmezseniz, şirketiniz uzun soluklu bir ömre sahip olmayacaktır. Diğer taraftan ise çalışanlarınızı eğitirseniz, şirketiniz yeni yatırımlara yelken açabilecek kuvvete emin adımlarla ilerleyebilecektir.

Şirketin kültürünü en iyi tanıyan; şirketin içerisinde çalışan, onunla büyüyen, kendini geliştiren ve trendleri takip edip, çatısı altında bulunduğu markanın sağlıklı büyümesine destek olan herkestir.

MARKA, KENDİ KENDİNİ EĞİTİR…

Ülkemizde maalesef her köşe başında neredeyse bir eğitim danışmanlık şirketi, hatta yeni moda Eğitim Akademileri (“akademi” kelimesi gerçek fonksiyonu dışında kullanılmakta) mantar gibi üremeye başladı. Köklü firmalardan ayrılmış, kendi işini kuranlar mı istersiniz; yoksa stajını tamamlamış, danışman olmuş olan mı; okul eğitimi ile sektörel eğitimi birbirine karıştıran mı; seçenekler bol piyasada… Dış kaynaklı eğitim firmaları, kendine yatırım yapmayan ve geliştiremeyen firmaları ele almış, onlara süsleye süsleye ürünlerini satmakta. Sunulan eğitim içerikleri hurafe, varsayım ve kopya datalarla zenginleştirilmiş olan birçok bilgi, yüksek fiyatlarla alıcılarını bulmakta.

Alan memnun-satan memnun ise dikkat edilmesi gereken husus, alınan eğitimlerin doğru analiz edilmesi, bilgi gizliliği ve devamında reklam amaçlı kullanılmaması gibi birçok konunun çok sıkı değerlendirilmesidir. İlla dış kaynaklı eğitim almanız gerekiyorsa, şirketinize stratejik ortak olarak kimi dahil ettiğinizi iki defa düşünmeniz gerekir.

Yazının başında sorduğum sorunun yanıtını verebilmek için, eğitim ve gelişim konusunu emanet ettiğimiz kişinin nasıl özelliklere sahip olması gerektiğini bir ele alalım. 

Gül Gürsoy
Gül Gürsoy

Saygın + Dakik + Her Zaman Bir Adım Önde + Pozitif Düşünen + Analiz Edebilen + Çabuk Karar Verebilen + Mütevazi + Ekibinin Fanatik Taraftarı + Bilgili + Tecrübeli + Planlama Uzmanı + Taktik Ustası + Dediği Dedik + Gerektiğinde Yumruğunu Masaya Vurabilen + İlgili + İnsancıl +  Şakacı + Ciddi + Beyin Okuyan + Hipnotize Eden + Motivasyon Ustası + Sağlık Görevlisi + Beslenme Uzmanı + Etüt Hocası + Arabulucu + Arkadaş + Sırdaş + Abla + Anne + İdol…

Tüm bu özellikleri de “güvenilirlik katsayısı” ile çarptığınızda ortaya çıkan, eğitim ve gelişim kişisinde olması gerekendir (0-100-1000) = ?

Günün sonunda ticaret yaptığımızı unutmamız gerekir. İş konusu ne olursa olsun; eğer ölçebilirsek o zaman değeri ortaya çıkar. Şirket sahipleri olarak, kimlere işimizi emanet ettiğimizi bilmeli ve yeteneklerin doğru yönetilip, şirketi geleceğe başarılı şekilde taşıyacak olanların gene şirket içerisinden kültürü bilen, tanıyan kişilerle olacağını unutmamız gerekir.

İlham almak harikadır, ilham verici bir lider olmak ise muhteşem…

Gül Gürsoy
Eğitim ve Gelişim Yöneticisi, Yetenek Avcısı
Kariyer ve Yönetici Koçu

tourmag turizm dergisi

İLGİLİ HABERLER